Cel kampanii AdWords – od jego określenia wszystko się zaczyna

Piotr Kowalczyk
29.09.2016

Gdy zakładasz biznes masz przed sobą jakiś cel i starasz się do niego dążyć. Chcesz zwiększyć dochody, dać pracę innym, stać się niezależny, mieć więcej czasu dla rodziny etc. Dokładnie tak samo jest z kampanią AdWords. Jej skuteczność jest w ogromnym stopniu uzależniona od obrania prawidłowego celu i prowadzenia działań, które mają umożliwić jego osiągnięcie.

Jaki może być cel kampanii AdWords?

Każda firma, która rozpoczyna kampanię, może mieć względem niej zupełnie inne oczekiwania. Oto najczęstsze cele stawiane sobie przez przedsiębiorców:

  • Zwiększenie liczby odwiedzających stronę – to klasyczny cel korporacji, które chcą po prostu zwiększyć rozpoznawalność marki czy produktu. Wzrost liczby odwiedzin na stronie jest także celem blogerów i portali internetowych.
  • Wzrost sprzedaży – nadrzędny cel sklepów internetowych, dla których kampania AdWords jest podstawowym narzędziem reklamy. Głównie dlatego, że można bardzo łatwo zmierzyć jej efektywność. Sklep musi prowadzić kampanię tak, aby odwiedziny na stronie przekładały się na dokonywanie zakupów. Oczywiście nigdy nie będzie to relacja 1:1, ale już 10-20% konwersja będzie świetnym wynikiem.
  • Wzrost sprzedaży offline – cel sklepów stacjonarnych, ale też producentów i przede wszystkim usługodawców. W takiej sytuacji chodzi przede wszystkim o zwiększenie liczby odwiedzin na stronie oraz liczby zapytań przesłanych przez formularz kontaktowy/zadanych telefonicznie.
  • Kontakt telefoniczny – jest to podstawowy cel firm reklamujących się lokalnie, ograniczających zasięg kampanii AdWords do swojego regionu. W tym przypadku niezbędny jest dobór sprecyzowanych, nacechowanych lokalnie słów kluczowych oraz stworzenie dobrej strony docelowej, która zachęci do kontaktu.
  • Zapisanie się na newsletter – popularny cel stawiany przez e-sklepy, księgarnie internetowe, blogi, portale tematyczne czy hotele. Zdobycie adresu e-mail potencjalnego klienta otwiera drzwi do kolejnej fazy działań reklamowych, czyli e-mail marketingu.

Cel obrany – co dalej?

Dopiero wówczas można rozpocząć opracowywanie strategii AdWords. Znając cel łatwiej jest określić słowa kluczowe, zasięg kampanii, a przede wszystkim budżet. Warto jednak mieć świadomość, że cel nie zostanie zrealizowany z miesiąca na miesiąc – a przynajmniej nie w takim stopniu, jakiego oczekuje firma.

Pamiętaj

Należy dać sobie trochę czasu na spokojne obserwowanie postępów kampanii. Jeśli coś będzie szło ewidentnie nie tak, będzie można to poprawić. Do tego niezbędny jest jednak właśnie jasno obrany cel.

Jak rozpoznać, czy cel jest realizowany przez kampanię? Wystarczy na bieżąco sprawdzać statystyki w panelu AdWords i Analytics. To pozwoli określić, czy nastąpił wzrost liczby odwiedzin czy zapytań przez formularz kontaktowy. Jeśli chodzi o kontakt telefoniczny czy zwiększenie sprzedaży offline, to zawsze warto zapytać klientów, w jaki sposób trafili na ofertę firmy.

Dobre określenie celu kampanii ma więc zasadniczy wpływ na jej skuteczność i pozwala dużo lepiej zarządzaj przeznaczonym na nią budżetem. Dzięki temu nie będziesz wydawać pieniędzy na efekty, których tak naprawdę nie oczekujesz.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie