Reklama spersonalizowana: o co w tym chodzi?

Andrzej Winnicki
21.08.2019

Jeśli reklamujesz się w Internecie, to na pewno wielokrotnie zachodziłeś w głowę, co zrobić, aby Twój przekaz marketingowy trafił na podatny grunt – czyli aby zapoznały się z nim osoby, które są rzeczywiście zainteresowane zakupem konkretnego produktu. Bez sensu jest przecież reklamować tani samochód wśród milionerów. Odpowiedź na ten dylemat już dawno znalazło Google, które zaoferowało przedsiębiorcom reklamy spersonalizowane. Sprawdź, na czym to właściwie polega.

Czym jest reklama spersonalizowana?

Reklama spersonalizowana to nic innego, jak przekaz marketingowy ściśle dopasowany do grupy odbiorców, a konkretnie odpowiadający na ich potrzeby. Celem jest to, aby wyświetlać użytkownikom Internetu tylko takie reklamy, które promują produkty znajdujące się w kręgu ich zainteresowania.

Przykładowo: jeśli Jan Kowalski we wtorek o 10 wszedł na Ceneo i szukał tam anteny LTE, to za chwilę zaczną mu się wyświetlać reklamy takich anten oraz akcesoriów (kabli, wtyków etc.). Proste, ale pewnie zastanawiasz się, jak to jest w ogóle możliwe? Czytaj dalej.

Skąd Google wie, komu wyświetlić konkretną reklamę?

Nie ma w tym żadnej tajemnicy. Google non stop zbiera informacje o użytkownikach swoich usług. Jeśli korzystasz z Gmaila, a w wolnym czasie szukasz wakacji za granicą, to niemal na pewno do sekcji „Oferty” zaczną spływać reklamy biur podróży. Analogicznie: jeśli wpisujesz w wyszukiwarkę hasło „rower górski do 1000 zł”, to taka informacja jest przetwarzana i zapamiętywana przez algorytmy, co będzie skutkować wyświetleniem Ci w przyszłości reklamy spersonalizowanej sklepów rowerowych.

Możesz się oburzać, że Google tyle o Tobie wie i nawet nie pyta o zgodę. No cóż, w zasadzie pyta: korzystając z usług giganta godzisz się na warunki ich świadczenia. Chcąc przejrzeć zawartość jakiejś strony też musisz potwierdzić, że akceptujesz politykę cookies (czyli zapisywania danych w pamięci Twojego urządzenia). To cena „darmowego” Internetu.

Korzyści z emisji reklam spersonalizowanych

Nic dziwnego, że to właśnie reklamy spersonalizowane znajdują się dziś w centrum zainteresowania przedsiębiorców inwestujących w działania marketingowe online. Personalizacja reklam jest bowiem bardzo korzystna, ponieważ zwiększa efektywność promocji, minimalizuje ryzyko marnotrawienia budżetu na puste kliknięcia oraz poprawia konwersję.

Reklamy spersonalizowane nie są jednak idealnym narzędziem marketingowym. Przede wszystkim trzeba się liczyć z tym, że zawężenie grupy docelowej może obniżyć skuteczność reklamy. Ponadto spersonalizowane banery reklamowe mocno irytują użytkowników (bo są koronnym dowodem na to, czego szukają w sieci), przez co stale rośnie liczba użytkowników adblocków.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie