Kluczowe wskaźniki efektywności, czyli sprawdzamy, czy strategia content marketingowa działa

Mariusz Siwko
16.09.2016

Częstym zarzutem w stronę content marketingu jest to, że nie da się dokładnie określić efektów tej strategii. To nieprawda. Każdy, kto tworzy content, musi się kierować jasno określonym celem. Dla jednej marki korzyścią będzie wzrost liczby fanów na Facebooku, dla innej zwiększenie liczby odwiedzin na stronie. To da się policzyć. Służą do tego kluczowe wskaźniki efektywności, w skrócie KPI (Key Performance Indicators). Co zaliczamy do KPI? Jak interpretować uzyskane informacje?

Odsłony i unikalni użytkownicy na stronie

Podstawowy wskaźnik mierzący skuteczność strategii content marketingowej. Jeśli po 2-3 miesiącach firma notuje znaczny wzrost odwiedzin na stronie przez unikalnych użytkowników, to jest to bardzo dobry znak. Liczy się też zwiększenie liczby odsłon.

Warto jednak sprawdzić, czy nie jest to tylko pusty ruch. Jeśli stronę www odwiedza np. 500 osób, które jednak spędzają na niej mniej niż minutę, to świadczy o jednym – zawartość strony jest mało atrakcyjna i angażująca. Trzeba to zmienić, bo paradoksalnie wpłynie to na obniżenie rankingu strony w Google.

Wzrost liczby fanów w social media

Nie ma tutaj czego omawiać – jeśli celem kampanii reklamowej był przyrost liczby fanów i ten nastąpił, to strategia działa. Warto natomiast przyjrzeć się bliżej przepływowi fanów. Jak trafiają na profil? Czy rzeczywiście należą do grupy docelowej marki? Pisząc wprost: po co mi nastoletni fani, skoro swoje produkty kieruję do seniorów?

Udostępnienia

Są bardzo ważnym wskaźnikiem. Im więcej jest udostępnień wartościowych treści, tym lepiej działa strategia. Dystrybucja to podstawowy warunek zwiększenia rozpoznawalności marki. Idealnie będzie, gdy z czasem to sami czytelnicy zaczną być ambasadorami marki i będą udostępniać linki swoim znajomym, a może nawet umieszczać je na swoich blogach i stronach.

Tak zwane share'y zawsze świadczą, że treść jest dobra i angażująca, a więc warto iść dalej w tym kierunku.

Komentarze

Jeśli w ramach działań content marketingowych marka prowadzi blog, to zdecydowanie warto uruchomić system komentarzy. Te pojawią się z czasem, co nie tylko ubogaci zawartość bloga, ale też będzie ważnym sygnałem zwrotnym dla marki, czy publikowana treść jest dobra i merytoryczna.

Komentarze są wymiernym wskaźnikiem zaangażowania czytelników. Koniecznie trzeba na nie odpowiadać i w każdym wpisie zachęcać do ich zostawiania.

Analiza KPI ma ogromne znaczenie dla właściwego ukierunkowania działań content marketingowych. Należy ją przeprowadzać regularnie i modyfikować strategię tak, aby była ona jak najlepiej dopasowana do oczekiwań grupy docelowej.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie