Blog firmowy – najlepszy sposób na dotarcie do klientów w Internecie

Piotr Kowalczyk
09.11.2015

Większość firm zastanawia się, jak naprawdę dotrzeć do swoich potencjalnych klientów. Kluczowe jest tu słowo „naprawdę”, ponieważ nie chodzi o pusty przekaz reklamowy, które może chwyci, może nie. Reklama sama w sobie jest zwieńczeniem działań promocyjnych – ma ostatecznie przekonać do podjęcia decyzji zakupowej. Musi jednak za nią coś stać – marka, rozpoznawalny brand, który będzie się klientom z czymś kojarzył, najlepiej pozytywnie.

Dotarcie do klienta zaczyna się więc już na etapie uświadamiania go, że firma istnieje i jest fajna, warto jej zaufać, warto prowadzić z nią interesy. To idealne pole do wykorzystania prostego narzędzia, jakim jest blog firmowy. Nadal nie wiecie, czy warto go prowadzić? Przekonajcie się, ile tracicie trwając w tym zawieszeniu.

Blog firmowy to nie jest reklama, ale wyjście do klienta

Może się wydawać, że także reklama jest takim wyjściem, ale to nie do końca prawda. Reklama bowiem jest przekazem komercyjnym, na który wielu konsumentów – szczególnie aktywnych w sieci – ma ostre uczulenie. Trudno będzie zdobyć ich uwagę tylko kampanią bannerową czy linkami sponsorowanymi. Najpierw trzeba się z nimi zaprzyjaźnić lub przynajmniej zdobyć ich wstępne zaufanie.

Blog firmowy w Internecie powiela więc funkcję świetnego handlowca. Nie jest przecież żadną tajemnicą, że wielu klientów kupuje produkty tylko dlatego, że polubili sprzedawcę, mają do niego zaufanie, wierzą w jego słowa i dobrze się czują w jego towarzystwie. Gdyby było inaczej, to równie dobrze sprzedawców mogłyby już dawno zastąpić roboty. A nie zastępują.

Pokaż ludzką i profesjonalną twarz firmy

To główne zadanie bloga firmowego. Nikt nie lubi kupować od korporacji chyba, że ta korporacja wykracza poza schemat zamkniętego molocha. Krokiem poza tę barierę jest nawiązanie kontaktu z klientami, zaproszenie ich do dyskusji, słowem – interakcja. Klienci chcą czuć, że nie są traktowani jak chodzące portfele, ale partnerzy. Wówczas chętniej do tych portfeli sięgają.

Prowadząc blog firmowy zyskujemy świetne narzędzie do nawiązania kontaktu z klientami. Publikując na nim wartościowe treści przyciągamy na stronę użytkowników z wyszukiwarki, którzy będą u nas szukać odpowiedzi na różne pytania, inspiracji, rozwiązania ich problemów. Dlatego na blogu trzeba podejmować tematy dla ludzi i ludzi dotyczące – nie ma mowy o komercyjnym bełkocie czy nachalnym wciskaniu produktów. To nie jest rola bloga. On na generować ruch na stronie, tworzyć zainteresowanie wokół marki, a w konsekwencji – zaufanie do niej.

Dajesz i odbierasz

Jeśli damy czytelnikom wartościowe, ciekawe, profesjonalne treści, to bardzo szybko przekonamy ich, że jesteśmy wiarygodną firmą. Pokażemy się, jako fachowcy, którzy naprawdę znają się na swojej branży. Co nam to daje? Nie musimy już inwestować w kampanię reklamową, aby w ogóle osiągnąć rozpoznawalność. Czytelnicy, czyli potencjalni klienci, będą już bowiem wiedzieć: „Ta firma wie, o co chodzi, pomogła mi, dała mi zestaw ciekawych rozwiązań – warto wybrać jej produkty, bo ufam jej jakości.”

Idealnie prowadzony blog firmowy, to:

  • zero patosu – blog co do zasady ma być nośnikiem luźniejszych treści i służyć skracaniu dystansu między firmą a klientem;

  • unikalne treści – nie wolno kopiować artykułów z katalogów czy stron konkurencji. Teksty mają być unikalne, nasze, podejmujące ważne tematy, ale ze świeżym na nie spojrzeniem;

  • pisanie dla ludzi, a nie dla wyszukiwarki – nie trzeba się skupiać na słowach kluczowych, ale na merytorycznym i atrakcyjnym przekazie. Czytelnicy łatwo wyczują wszelkie przejawy sztuczności;

  • regularność – wpisy muszą się pojawiać z dużą częstotliwością, przynajmniej raz w tygodniu;

  • atrakcyjna forma – każdy tekst opublikowany na blogu musi być interesujący dla czytelników, napisany swobodnym językiem, angażujący. Można go wzbogacić innymi treściami, jak infografiki czy wideo. Chodzi o jak największą liczbę odwiedzin.

Zastanawiasz się, czy bloga nie może zastąpić profil firmy w mediach społecznościowych? Nie może, z kilku powodów. Przede wszystkim dlatego, że dla Ciebie najbardziej wartościowi są klienci odesłani wprost z wyszukiwarki, bo oni podejmują decyzje zakupowe – ci z mediów społecznościowych niekoniecznie szukają tam wsparcia merytorycznego, produktów i usług. Druga ważna sprawa, to praktycznie gwarancja skuteczności – dziś nie wiemy, w jakim kierunku pójdą media społecznościowe, a wyszukiwarka z pewnością będzie w dalszym ciągu miejscem wartościowej promocji. Dlatego prowadzenie bloga firmowego dziś przyniesie korzyści także w przyszłości.

Blog firmowy ma wiele największych światowych marek. Nie robią tego z nudów czy nadmiaru pieniędzy. Po prostu rozumieją, jaką siłę ma wartościowa treść i chcą ją wykorzystać. Ty też możesz. A nawet – powinieneś.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie