Czym różni się zawodowy copywriter od amatora z „lekkim piórem”? Przydatna analiza dla firm

Remigiusz Szulc
16.11.2015

Pieniądz rządzi światem i taka już ludzka natura, że chcemy sprzedawać jak najdrożej, a kupować jak najtaniej. Niestety, ta zasada kompletnie nie sprawdza się w biznesie. Jeśli planujesz zwiększyć zyski, musisz zainwestować. W reklamę, w rozwój narzędzi produkcyjnych, w ludzi. Jeśli Twoja firma potrzebuje usług copywritera (a większość ich potrzebuje), to także nie unikniesz inwestycji. Nie warto skąpić na fachowcach, którzy są drożsi od amatorów, ale przez to bardziej wartościowi dla zleceniodawców. Dlaczego?

Copywriter to profesja, a nie hobby

Przeglądając popularne serwisy ogłoszeniowe, np. oferia.pl czy allegro.pl bez trudu trafimy na wpisy typu: „Napiszę ofertę sprzedażową dla firmy. 3 złote netto za 1000 znaków ze spacjami. Realizacja w 2 godziny.” Możesz mieć pewność, że ogłoszenia nie zamieścił copywriter, ale ktoś, kto po prostu chce wyciągnąć łatwe pieniądze. W tym wpisie znaleźliśmy 2 błędy logiczne. Po pierwsze: dobrej oferty sprzedażowej nikt nie napisze za 3 złote. Po drugie: nie da się jej stworzyć w 2 godziny. Odsyłamy do innych artykułów dotyczących kompetencji zawodowego copywritera i technik pracy guru tego zawodu Davida Ogilvy’iego.

Tego typu ogłoszenia zamieszczają osoby, które z pisania nie żyją, tylko sobie w ten sposób dorabiają. Najczęściej są to studenci, nierzadko też licealiści, a trafiają się też gimnazjaliści. Nie mamy oczywiście nic przeciwko temu, aby bardzo młodzi ludzie zdobywali doświadczenie na rynku, ale z punktu widzenia interesu firmy powierzenie im opracowania tekstu sprzedażowego jest ryzykowne, by nie napisać nierozsądne.

Idąc tropem takiej komicznej oferty warto zapytać: czy decydując się na zlecenie napisania tekstu za 3 złote tak nisko wyceniamy wartość swojego biznesu? A może właśnie tyle są dla nas warci klienci? Zasada jest brutalna – zła oferta sprzedażowa przyniesie firmie więcej szkody niż pożytku.

Jak odróżnić zawodowego copywritera od amatora?

Oczywiście nie ma w 100% pewnego sposobu, ale ryzyko można spokojnie minimalizować kierując się po prostu zdrowym rozsądkiem. Mamy kilka przydatnych rad dla firm chcących zlecać pisanie tekstów na potrzeby własnego biznesu:

  • Nie kieruj się tylko ceną – jakość musi kosztować i jeśli Twojej firmy na nią nie stać, to lepiej na razie zrezygnuj z działań opartych na dystrybucji tekstów sprzedażowych, blogowych czy artykułów sponsorowanych. Nie inwestuj też marnych groszy w opracowanie hasła reklamowego czy nazwy – to nie zadziała.

  • Szukaj z polecenia – wiele firm korzysta z usług copywriterów, dlatego sprawdź, czy w swoim towarzystwie biznesowym nie masz kogoś, kto mógłby Ci polecić dobrego fachowca. Szukaj też opinii o copywriterach w Internecie, najlepiej na portalach branżowych i na grupach w serwisie Golden Line.

  • Żądaj faktury i umowy – a najlepiej po prostu poczekaj, aż wybrany wykonawca sam Ci to zaproponuje. Jeśli prowadzi działalność i pracuje uczciwie, oznacza to, że ma sporo zleceń. To dobry znak.

  • Proś o nakreślenie współpracy i koncepcji – jeśli wykonawca natychmiast proponuje Ci przystąpienie do pisania za podejrzanie niską stawkę i nie ma przy tym żadnych dodatkowych pytań, nie określa terminu, nie przygotowuje profesjonalnej oferty lub robi w niej błędy językowe i ortograficzne, trafiłeś na amatora. Szukaj dalej.

  • Testuj zawodowi copywriterzy z reguły nie przygotowują próbnych tekstów, bo nie mają na to czasu. Jeśli boisz się zaryzykować, zapłać za pierwszy tekst i oceń jego jakość. Później możesz domówić resztę.

  • Spróbuj zlecać kompleksowo – jeśli jesteś na etapie tworzenia strony www lub materiałów promocyjnych, w których muszą znaleźć się teksty, zapytaj o usługę copywriterską w agencji, która się Tobą opiekuje. Na pewno otrzymasz ofertę.

  • Żądaj gwarancji – szanujący się zawodowy copywriter nie ukrywa swoich danych i nie unika kontaktu. Zawsze poinformuje Cię o trybie wprowadzania poprawek w tekstach. Nie licz jednak na to, że będzie bez końca pisać nowe teksty za tę samą stawkę. Dlatego wcześniej otrzymasz do wypełnienia brief, który będzie podstawą do tworzenia tekstów zgodnie z Twoimi oczekiwaniami.

Zawodowy copywriter jest solidnym wsparciem w promocji biznesu. Amator – wprost przeciwnie.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie