Dobra współpraca z copywriterem – 5 kwestii, od których zależy Twój sukces

Piotr Kowalczyk
22.02.2016

Chcesz zrobić coś dobrego dla swojego biznesu i wpadłeś na pomysł zainwestowania w kampanię content marketingową. Rozsądna decyzja, szczególnie jeśli zależy Ci na pozyskiwaniu klientów z wyszukiwarki Google. Pomysł to jednak nie wszystko – potrzeba jeszcze jego wykonawcy lub wykonawców. Na pewno przyda Ci się pomoc profesjonalnego copywritera. Aby Twoja współpraca z zawodowym twórcą treści na potrzeby Internetu dobrze się ułożyła (idealnie pewnie nigdy nie będzie), musisz pamiętać o kilku zasadach, jakimi kieruje się każdy copywriter, a tym bardziej agencja content marketingowa. Podpowiadamy 5 najważniejszych z nich.

Tekst to tekst – koncepcja to koncepcja zawodowy copywriter może oczywiście opracować dla Ciebie całą koncepcję strategii content marketingowej, jednak nie oczekuj, że zrobi to „przy okazji” tworzenia tekstu czy tekstów. Jeśli zlecasz samo napisanie treści, to copywriter założy, że sam wiesz, w jaki sposób je później wykorzystasz. Nie wiesz? Zleć usługę kompleksową, ale wówczas musisz się liczyć z dużo wyższą ceną.

Chcesz tanio? Nie będzie dobrze – w branży kreatywnej te słowa nie idą ze sobą w parze (zresztą w mało której idą). Jeśli więc już na starcie zakładasz, że znajdziesz kogoś, kto dla Ciebie napisze świetne teksty za kilkanaście złotych, to lepiej znajdź inne metody promowania swojego biznesu. Dobry tekst kosztuje, czasami bardzo dużo, zależy od renomy i doświadczenia copywritera. Nie musisz oczywiście silić się na współpracę z branżowym topem – spokojnie znajdziesz utalentowanych, kreatywnych twórców treści, którzy gwarantują wysoką jakość pracy za rozsądne stawki. Rozsądne to jednak nie to samo, co głodowe.

Miej otwartą głowę – wiesz, kiedy najczęściej dochodzi do zgrzytu na linii klient-copywriter? Gdy ten drugi oddaje gotowe teksty czy hasła. Wówczas zleceniodawca nierzadko przeżywa szok, bulwersuje się, bo „przecież nie o to mi chodziło”. Oczywiście wielu copywriterów przesadza z kreatywnością i zapomina, że teksty mają być przede wszystkim skuteczne i zrozumiałe, jednak nie odrzucaj od razu propozycji, która na pierwszy rzut oka wydaje Ci się nie pasować do charaktery Twojej firmy. Pamiętaj, że copywriter zabiera się do pisania po dokładnej analizie grupy docelowej, bierze pod uwagę wyłącznie jej oczekiwania. Jeśli więc udało Ci się nawiązać współpracę z dobrej klasy fachowcem, zaufaj jego pomysłom.

Staraj się podać jak najwięcej kluczowych dla copywritera informacji – poważnie potraktuj prośbę o wypełnienie briefu. Gdy już się za niego zabierzesz postaraj się możliwie wyczerpująco odpowiedzieć na zadane przez copywritera pytania. Na pewno zostaniesz zapytany o grupę docelową, cechy charakterystyczne firmy, Twoje oczekiwania względem objętości i zawartości merytorycznej tekstu. Wbrew pozorom nie przygotowujesz copywriterowi „gotowca”, tylko inwestujesz w dobrą, szybką i owocną współpracę, która zakończy się dostarczeniem Ci tekstu w pełni zgodnego z Twoimi wyobrażeniami.

Nie poganiaj – rzucanie haseł typu: „to jedno zdanie, to może Pan zmienić w 3 minuty” w niczym nie pomaga, a tylko frustruje każdego profesjonalnego copywritera. To, co Tobie może się wydawać błahostką, w rzeczywistości może wymagać przekonstruowania tekstu i spędzenia nad nim kolejnych godzin. Uszanuj termin wyznaczony przez copywritera, wymagaj jego dotrzymania, ale nie oczekuj, że tekst będzie gotowy „na już” - chyba, że za to dodatkowo zapłacisz.

Te zasady są branżowym standardem – stosowania się do nich będzie wymagać każdy zawodowy twórca treści i każda agencja copywriterska. Jak pewnie się domyślasz tylko z takimi wykonawcami warto mieć do czynienia. Przynajmniej w sytuacji, gdy oczekujesz realnych korzyści z tej współpracy.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie