Jak napisać referencje dla firmy? 5 prostych zasad, o których trzeba pamiętać

Referencje biznesowe są dla firm prawdziwym wyzwaniem. Każdy chce je mieć, bo taki dokument świetnie podnosi naszą zawodową wiarygodność, ale z drugiej strony bardzo trudno jest namówić naszego kontrahenta do ich napisania. Najczęściej odpowiada on w ten sposób: „Oczywiście, chętnie wystawię referencje. Niech pan coś napisze, ja przystawię pieczątkę i odeślę”. To „coś” musi być jednak na tyle dobre, że nasz biznesowy partner faktycznie sięgnie po pieczątkę i będzie się identyfikował z każdym zdaniem. Spore wyzwanie dla osób, które na co dzień nie zajmują się zawodowo pisaniem tekstów. Mamy dla Was 5 prostych porad, dzięki którym dowiecie się, jak napisać referencje dla firmy. Referencje skuteczne.

1. Referencje dla firmy muszą być wiarygodne

Aby nasze referencje miały jakąkolwiek wartość, muszą zostać przygotowane w odpowiedniej formie. Należy podać miejsce i dzień ich sporządzenia, dokładnie podkreślić, jaką firmę rekomendujemy, a także kto rekomenduje. Dobrze jest umieścić na formularzu logo firmy wraz z danymi adresowymi – to zwiększa wiarygodność.

2. Referencje pokazują wartość konkretnej firmy

Jeśli piszemy lub otrzymujemy referencje, w których czytamy, że: „nasz kontrahent wykazał się terminowością i zaangażowaniem” bez podawania, w jakich obszarach się te cechy ujawniały, to taki papierek nie ma żadnej wartości dla odbiorcy. Szukając np. dobrej drukarni, chciałbym przeczytać w referencjach, że używa ona doskonałej jakości sprzętu i zawsze udziela gwarancji na efekt swojej pracy. To jest dla mnie wartość. Trzeba podkreślać indywidualne cechy właśnie tej firmy, której dotyczą referencje.

3. Szczegół lepszy od ogółu

Na pewno warto także postarać się o referencje bardzo konkretne. Jeśli współpracujemy z jakąś firmą od dawna, wybierzmy kilka kluczowych projektów, jakie dla niej zrealizowaliśmy. Wymieńmy je w możliwie najbardziej szczegółowej formie. Czytający będzie wiedział, co tak naprawdę potrafimy zrobić.

4. Kreatywność sprawdza się w każdej branży

Nawet jeśli referencje dotyczą bardzo technicznej i poważnej branży, to warto postarać się o choć odrobinę kreatywności. Gdybym był potencjalnym klientem i miał za sobą lekturę 99 dokumentów zaczynających się od słów: „Współpraca z firmą X trwa od Y lat i jest nacechowana pełnym profesjonalizmem”, to z pewnością darowałbym sobie przejrzenie setnego pisma. To nudzi i powoduje wrażenie niewiarygodności. Nie o to nam przecież chodzi.

Warto może wyjść od tego, że współpracę nawiązaliśmy w konkretnym momencie i w związku z realną potrzebą – np. dostarczenia 1000 wysokiej jakości ulotek. Nie trzeba podkreślać, że wszystko przebiegło w 100% rewelacyjnie, bo rzadko się tak dzieje w biznesie. Czasami można wspomnieć nawet o drobnych potknięciach, byle ostatecznie podsumować list referencyjny pozytywną opinią. Wówczas czytający widzi, że ktoś naprawdę przemyślał napisanie tych referencji, przyłożył się do nich, a więc czuje rzeczywistą wdzięczność wobec opisywanej firmy.

5. Komu i dlaczego polecamy usługi tej firmy?

Większość referencji pisana jest ogólnikowo w oparciu i jeden schemat. Przez to tracą one na znaczeniu, bo weryfikacja zawartych w nich informacji jest praktycznie niemożliwa. Każdy może inaczej rozumieć „jakość” czy „rzetelność”. Zamiast używać wyświechtanych słów, sięgnijmy po konkrety i korzyści, jakie płyną ze współpracy.

Jeśli list referencyjny kończymy zdaniem: „Polecam współpracę z firmą X innym przedsiębiorcom”, to tak naprawdę nic to nie znaczy. Lepiej jest zawsze napisać, komu i dlaczego ta współpraca może się opłacić. Jeśli naszą korzyścią wynikającą z kooperacji z daną firmą jest np. zwiększenie liczby wejść na stronę www, to napiszmy o tym.

Jest jeszcze szósta zasada, której nie umieściliśmy w naszym zestawieniu, ale na pewno warto wziąć ją pod uwagę. To zlecenie napisania wzoru referencji (lub docelowego pisma) zawodowemu copywriterowi. Zyskujemy dwie rzeczy: czas i gwarancję, że będą to referencje niesztampowe, doskonale działające na korzyść wizerunku naszej firmy.

Wyróżnić można się na wiele sposobów. Oryginalne referencje biznesowe są jednym z nich.

Zobacz komentarze
W praktyce

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Dyskusja

Soluma-mod
Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.