Referencje biznesowe są dla firm prawdziwym wyzwaniem. Każdy chce je mieć, bo taki dokument świetnie podnosi naszą zawodową wiarygodność, ale z drugiej strony bardzo trudno jest namówić naszego kontrahenta do ich napisania. Najczęściej odpowiada on w ten sposób: „Oczywiście, chętnie wystawię referencje. Niech pan coś napisze, ja przystawię pieczątkę i odeślę”. To „coś” musi być jednak na tyle dobre, że nasz biznesowy partner faktycznie sięgnie po pieczątkę i będzie się identyfikował z każdym zdaniem. Spore wyzwanie dla osób, które na co dzień nie zajmują się zawodowo pisaniem tekstów. Mamy dla Was 5 prostych porad, dzięki którym dowiecie się, jak napisać referencje dla firmy. Referencje skuteczne.
Aby nasze referencje miały jakąkolwiek wartość, muszą zostać przygotowane w odpowiedniej formie. Należy podać miejsce i dzień ich sporządzenia, dokładnie podkreślić, jaką firmę rekomendujemy, a także kto rekomenduje. Dobrze jest umieścić na formularzu logo firmy wraz z danymi adresowymi – to zwiększa wiarygodność.
Jeśli piszemy lub otrzymujemy referencje, w których czytamy, że: „nasz kontrahent wykazał się terminowością i zaangażowaniem” bez podawania, w jakich obszarach się te cechy ujawniały, to taki papierek nie ma żadnej wartości dla odbiorcy. Szukając np. dobrej drukarni, chciałbym przeczytać w referencjach, że używa ona doskonałej jakości sprzętu i zawsze udziela gwarancji na efekt swojej pracy. To jest dla mnie wartość. Trzeba podkreślać indywidualne cechy właśnie tej firmy, której dotyczą referencje.
Na pewno warto także postarać się o referencje bardzo konkretne. Jeśli współpracujemy z jakąś firmą od dawna, wybierzmy kilka kluczowych projektów, jakie dla niej zrealizowaliśmy. Wymieńmy je w możliwie najbardziej szczegółowej formie. Czytający będzie wiedział, co tak naprawdę potrafimy zrobić.
Nawet jeśli referencje dotyczą bardzo technicznej i poważnej branży, to warto postarać się o choć odrobinę kreatywności. Gdybym był potencjalnym klientem i miał za sobą lekturę 99 dokumentów zaczynających się od słów: „Współpraca z firmą X trwa od Y lat i jest nacechowana pełnym profesjonalizmem”, to z pewnością darowałbym sobie przejrzenie setnego pisma. To nudzi i powoduje wrażenie niewiarygodności. Nie o to nam przecież chodzi.
Warto może wyjść od tego, że współpracę nawiązaliśmy w konkretnym momencie i w związku z realną potrzebą – np. dostarczenia 1000 wysokiej jakości ulotek. Nie trzeba podkreślać, że wszystko przebiegło w 100% rewelacyjnie, bo rzadko się tak dzieje w biznesie. Czasami można wspomnieć nawet o drobnych potknięciach, byle ostatecznie podsumować list referencyjny pozytywną opinią. Wówczas czytający widzi, że ktoś naprawdę przemyślał napisanie tych referencji, przyłożył się do nich, a więc czuje rzeczywistą wdzięczność wobec opisywanej firmy.
Większość referencji pisana jest ogólnikowo w oparciu i jeden schemat. Przez to tracą one na znaczeniu, bo weryfikacja zawartych w nich informacji jest praktycznie niemożliwa. Każdy może inaczej rozumieć „jakość” czy „rzetelność”. Zamiast używać wyświechtanych słów, sięgnijmy po konkrety i korzyści, jakie płyną ze współpracy.
Jeśli list referencyjny kończymy zdaniem: „Polecam współpracę z firmą X innym przedsiębiorcom”, to tak naprawdę nic to nie znaczy. Lepiej jest zawsze napisać, komu i dlaczego ta współpraca może się opłacić. Jeśli naszą korzyścią wynikającą z kooperacji z daną firmą jest np. zwiększenie liczby wejść na stronę www, to napiszmy o tym.
Jest jeszcze szósta zasada, której nie umieściliśmy w naszym zestawieniu, ale na pewno warto wziąć ją pod uwagę. To zlecenie napisania wzoru referencji (lub docelowego pisma) zawodowemu copywriterowi. Zyskujemy dwie rzeczy: czas i gwarancję, że będą to referencje niesztampowe, doskonale działające na korzyść wizerunku naszej firmy.
Wyróżnić można się na wiele sposobów. Oryginalne referencje biznesowe są jednym z nich.