Cechy dobrej identyfikacji wizualnej. Czy Twoja marka je posiada?

Krzysztof Jagielski
03.10.2018

Zaczniemy od banału. Każda marka musi mieć identyfikację wizualną, bo inaczej… nie byłaby marką. Celem stworzenia identyfikacji jest zyskanie rozpoznawalnego wizerunku, który już zawsze będzie kojarzony z konkretnym biznesem. Gdy myślisz o Apple, to od razu przed oczami staje Ci symbol nadgryzionego jabłka. Tak to właśnie powinno działać. Problem w tym, że stworzenie dobrej identyfikacji wizualnej nie jest takie proste, a za wykonanie tego zadania zbyt często biorą się amatorzy. W tym poradniku wymieniamy więc kluczowe cechy identyfikacji, która rzeczywiście będzie solidnym fundamentem marki.

Unikalność

Powinno być to zupełnie oczywiste dla każdego przedsiębiorcy. A okazuje się, że nie jest. W przeciwnym razie nie byłoby zapotrzebowania na absurdalnie tanie usługi graficzne, oferowane na portalach aukcyjnych czy ogłoszeniowych. Jeśli naprawdę sądzisz, że możesz mieć unikalne, profesjonalne logo za np. 40 złotych, to weź głęboki oddech i jeszcze raz się nad tym zastanów.

Identyfikacja wizualna marki, która jest mocno inspirowana istniejącymi już projektami lub została perfidnie splagiatowana, stanowi ogromne ryzyko dla biznesu. W każdej chwili mogą się do Ciebie zgłosić prawowici właściciele i zażądać, abyś zaprzestał posługiwania się nieautorskimi znakami. Jest to jeden z najważniejszych powodów, dla których nie wolno oszczędzać na projektach elementów identyfikacji marki.

Spójność

Częstym problemem, z jakim mają do czynienia polskie przedsiębiorstwa, jest brak spójnego wizerunku. Przykładowo: logo jest utrzymane w nowoczesnej, minimalistycznej stylistyce, ale zaprojektowana strona www przypomina standard z lat 90. XX wieku. To poważny błąd, którego konsekwencją jest brak możliwości zdobycia zaufania grupy docelowej.

Decydując się na zmianę identyfikacji wizualnej marki, postaw na kompleksowy rebranding i zleć te prace jednej agencji kreatywnej. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że wszystkie elementy są ze sobą spójne i razem tworzą profesjonalny wizerunek przedsiębiorstwa.

Przejrzystość

Przekombinowana identyfikacja wizualna nie przyniesie marce żadnych korzyści. Bardzo często przedsiębiorcy naciskają na to, aby dostarczone im projekty były efekciarskie, co zwykle stoi w sprzeczności z efektywnością.

Klasycznym przykładem może być tutaj strasznie skomplikowane logo, w dodatku z nieczytelnym podpisem zawierającym slogan marki. Klient zobaczy taki znak i raczej nie zada sobie trudu, by zrozumieć, co też autor miał na myśli. Większość konsumentów nie ma dziś na to czasu, dlatego nowoczesna identyfikacja wizualna powinna być prosta i minimalistyczna – co wcale nie oznacza, że banalna.

Idealne dopasowanie do Big Idea marki

Big Idea to oczywiście cel istnienia marki i wartości, jakie chce komunikować klientom. Identyfikacja wizualna nie może stać z tym w sprzeczności – co niestety jest nagminnie popełnianym błędem. Patrząc na elementy identyfikacji marki, w szczególności logo, klient od razu musi wiedzieć, z kim ma do czynienia. Ze sztywniakami? Profesjonalistami? A może innowatorami? W ten właśnie sposób kreujemy unikalny wizerunek biznesu, co pozwoli wyróżnić go na tle konkurencji.

Stworzenie dobrej identyfikacji wizualnej marki jest bardzo trudne, wymaga dogłębnej analizy biznesu i kreatywności. Nie sądzisz chyba, że zapewni Ci to ktoś, kto oferuje tworzenie logo w 24 godziny i w cenie 59 złotych, prawda? Traktuj swoją firmę poważnie i tego samego wymagaj od specjalistów odpowiedzialnych za jej wizerunek.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie