Dlaczego za projekt logo trzeba zapłacić z góry?

Marek Szydełko
22.10.2018

Założyłeś firmę, a może masz ją już od dawna, ale przymierzasz się do odświeżenia jej wizerunku. To oczywiste, że potrzebne będzie Ci profesjonalne logo. Ten znak graficzny jest najważniejszym elementem identyfikacji marki, będzie z nią kojarzony przez wiele lat, dlatego powinien być do niej idealnie dopasowany – zarówno pod względem estetycznym, jak i znaczeniowym. Na rynku jest mnóstwo agencji reklamowych i studiów graficznych, które chętnie zrealizują dla Ciebie projekt logo. Przygotuj się jednak na to, że zdecydowana większość wykonawców zażąda opłaty z góry. Jeśli Cię to dziwi, przeczytaj nasz poradnik – wyjaśniamy, skąd bierze się ta praktyka.

Odrzuconego logo nie można sprzedać dalej

To najważniejszy powód, który z pewnością przemówi Ci do wyobraźni. Gdy ktoś sprzedaje np. ubrania, to nawet w razie dokonania zwrotu przez klienta, nadal można znaleźć na nie innych nabywców. Sprzedawca nie ponosi dodatkowego kosztu wytworzenia przedmiotu. W przypadku projektu logo jest oczywiście zupełnie inaczej.

Pomyśl, że zamawiasz projekt, wykonawca przygotowuje 5 propozycji do wyboru, ale żadna Ci się nie podoba. Nie chcesz też zgodzić się na poprawki i wolisz skorzystać z usług kogoś innego. Projektant zostaje więc z czymś, czego nie będzie w stanie sprzedać. Projekt znaku marki powstaje przecież na indywidualne zamówienie, ma swoją specyfikę, uwzględnia konkretne wymagania właściciela firmy. Czy uważasz, że byłby to uczciwy układ?

Oczywiście powyższe dywagacje mają zastosowanie jedynie w sytuacji, gdy projekt logo rzeczywiście jest profesjonalny i ktoś poświęcił mu dużo czasu – tzw. gotowce z Allegro są na tyle infantylne, że bez trudu da się je dopasować do praktycznie każdego biznesu (dlatego sprzedawcy takich projektów zgadzają się na płatność po akceptacji).

Klienci bywają niezwykle kapryśni, a nawet złośliwi

Nie twierdzimy, że Ty taki jesteś. Ale agencja reklamowa czy studio graficzne Cię przecież nie zna. Trudno więc wymagać, aby profesjonaliści w ciemno zaufali klientowi i z góry założyli, że na pewno coś wybierze. To nie jest wcale takie oczywiste.

Klienci są różni. Niektórzy prezentują postawę roszczeniową, inni są aroganccy lub zwyczajnie chamscy. „Nie podoba mi się. Nie biorę. Żegnam.” – z punktu widzenia złośliwego klienta to kończy sprawę, ale wykonawca zostaje z problemem.

Z doświadczenia wiemy, że w momencie, gdy klient zapłacił za projekt z góry, bardziej zależy mu na dopieszczeniu projektu. Nie odrzuca go na zasadzie: „nie bo nie”, ale stara się zgłosić konstruktywne uwagi, na podstawie których wykonawca może stworzyć logotyp idealnie odpowiadający oczekiwaniom zamawiającego. Brak wcześniejszej zapłaty sprawia, że klient nie ma szacunku do czyjejś pracy.

Praca twórcza wymaga pełnego poświęcenia

Jak myślisz, czy stworzenie projektu logo marki jest łatwe? Oczywiście, że nie. Wymaga to nie tylko umiejętności obsługi programu graficznego, ale także kreatywności i przede wszystkim poświęcenia ogromnej ilości czasu na analizę marki oraz preferencji jej grupy docelowej. Teraz wyobraź sobie, że musisz się na tym wszystkim mocno skupić, ale z tyłu głowy siedzi Ci myśl: „A jak klient nie zapłaci?” Trudno mówić tutaj o komforcie pracy, prawda?

Płacąc za projekt z góry wcale nie ponosisz ryzyka. Jest wprost przeciwnie. Umacniasz swoją pozycję, bo masz już poważny argument, by wymagać perfekcyjnego odwzorowania Twoich intencji. Wykonawca, który wziął pieniądze, nie może Ci przecież powiedzieć: „Źle mi się z Panem współpracuje, dajmy sobie spokój.” Będzie zmuszony do tego, aby dopracować projekt zgodnie z Twoimi życzeniami, oczywiście w ramach ustalonego limitu poprawek.

Aby dodatkowo zwiększyć swoje bezpieczeństwo, po prostu wybierz wykonawcę, o którym możesz się czegoś dowiedzieć – na podstawie jego portfolio, opinii znalezionych w sieci czy choćby wpisu do CEIDG. Naciskaj też na podpisanie umowy oraz – to bardzo ważne – skrupulatnie wypełnij brief do zamówienia.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie