Jak przeglądać portfolio grafika, by przekonać się, że to właśnie on powinien stworzyć projekt dla Ciebie?

Krzysztof Jagielski
21.07.2018

Każdy szanujący się grafik komputerowy, a już tym bardziej profesjonalne studio graficzne, publikuje na swojej stronie internetowej obszerne portfolio. Są to przykłady wcześniej zrealizowanych prac. Dzięki portfolio potencjalny klient może dość łatwo ocenić, czy styl i jakość danego wykonawcy są dla niego zadowalające. Tyle teoria. Praktyka pokazuje jednak, że gros klientów nie potrafi przeglądać portfolio w taki sposób, aby rzeczywiście poznać grafika. Jak to zatem robić? Dowiesz się z naszego poradnika.

Szukaj projektów z Twojej kategorii

Załóżmy, że potrzebujesz projektu logo. Szkoda tracić czas na przeglądanie takich prac, jak ulotki czy bannery, bo przy ich projektowaniu obowiązują zupełnie inne zasady. Na tej podstawie trudno będzie Ci ocenić, czy dany grafik rzeczywiście podoła zadaniu stworzenia dla Ciebie świetnego projektu logo.

Jeśli w portfolio grafika znajduje się bardzo mało zrealizowanych logotypów lub nie ma ich wcale, możesz w ciemno założyć, że wykonawca nie specjalizuje się w tym temacie. Zatrudniając go podejmiesz więc spore ryzyko.

Aktualność projektów

Bardzo często jest tak, że graficy w swoim portfolio umieszczają wyłącznie projekty zrealizowane dawno temu – nawet w czasach, gdy jeszcze pracowali w innej agencji reklamowej. Pomijając fakt, że mogą w ten sposób łamać prawa autorskie, to jeszcze zamazują rzeczywistość. To trochę tak, jakby bezrobotny piłkarz w wieku 35 lat chwalił się przed potencjalnymi pracodawcami wynikami swojej wydolności sprzed 10 lat. Nie ma to żadnego odniesienia do aktualnej sytuacji.

Dlatego zawsze warto poprosić agencję o wyjaśnienie, kiedy zostały zrealizowane przedstawione projekty. Jeśli dawno, to poproś o udostępnienie prac z ostatnich 2-3 miesięcy. Agencja odmawia? Możesz podejrzewać, że po prostu nic w tym czasie nie zaprojektowała, co nie najlepiej o niej świadczy.

Charakterystyczny styl

Ma go każda agencja, a konkretnie zatrudnieni w niej graficy. Styl wypracowuje się latami. Oczywiście grafik nie może projektować wszystkiego „na jedno kopyto”, ale przeglądając portfolio możesz dość łatwo ocenić, czy rozwiązania estetyczne i kreatywność widoczne w projektach są tym, czego faktycznie szukasz.

Jeśli w portfolio agencji znajdują się np. projekty logo stworzone wyłącznie w minimalistycznym stylu, poprawne, bardzo bezpieczne, to trudno będzie założyć, że graficy poradzą sobie z realizacją nietypowego logotypu. Dlatego w dobrze przygotowanym portfolio zawsze znajdą się projekty prezentujące różne style.

Prezentacja projektów

Tak naprawdę jakość studia graficznego można ocenić już na podstawie tego, w jaki sposób prezentuje ono zrealizowane przez siebie projekty. Tutaj również jest duże pole do popisu i pokazania swojej kreatywności. Jeśli studio publikuje wyłącznie linki do projektów, to trzeba przyznać, że wygląda to po prostu słabo. Zwróć też uwagę na to, czy projekty są pokazywane pod różnymi kątami i po naniesieniu ich na docelowe miejsce publikacji (np. – czy logo zostało umieszczone na przykładowej stronie lub czy projekt wizytówki przedstawia rzeczywistą wizytówkę położoną np. na biurku).

Jeśli portfolio studia graficznego Cię nie przekonało i oceniasz umieszczone w nim projekty jako słabe, to dalszy kontakt nie ma sensu. Portfolio jest tym, czym każdy grafik chce się chwalić, co stanowi laurkę jego pracy. Na tym etapie możesz więc łatwo odsiać wykonawców, których jakość jest dla Ciebie nie do zaakceptowania.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie