Jak stworzyć skuteczny przycisk call to action? 5 podstawowych rad dla grafików (i nie tylko)

Piotr Kowalczyk
09.09.2016

Przycisk call to action (zachęcenie do działania) jest jednym z kluczowych elementów strony internetowej o charakterze sprzedażowym – popularnej landing page. Klient przeglądający taką witrynę w rzeczywistości czyta ofertę. Nie ma jednak przed sobą handlowca, który mógłby go zmotywować do szybkiego podjęcia decyzji. Rolę handlowca przejmuje właśnie wspomniany przycisk. Jego stworzenie oraz umiejscowienie ma niebagatelne znaczenie dla skuteczności strony sprzedażowej. To zadanie dla grafika. O czym trzeba pamiętać? Oto 5 najważniejszych zasad.

  1. Dopasuj wielkość – przycisk call to action musi być doskonale widoczny, ale nie może przytłaczać swoimi rozmiarami. W przeciwnym razie strona zostanie oceniona jako amatorska. Wielkość przycisku należy ustalić na końcu, gdy gotowa jest już cała struktura tekstu i pozostałych elementów graficznych. Wówczas call to action będzie wyglądać naturalnie i będzie mieć charakter spoiwa dla całej treści. Oczywiście przycisk nie może być zbyt mały, bo wówczas każdy go przegapi. Zrób projekt i oceń, jak to wygląda. Zadaj też sobie pytanie, czy ten przycisk skłoniłby Cię do kliknięcia?
     
  2. Odpowiedni kolor – jaki? Nie ma na to złotej recepty. Kolor przycisku call to action musi natomiast kontrastować z tłem strony, aby solidnie go wyróżnić. Czytający nie może szukać przycisku – ma go dostrzec od razu po wejściu na stronę. Znów przyda się Twoja ocena gotowego projektu. Zastosuj różne kolory i sprawdź, który najmocniej przykuwa Twoją uwagę.
     
  3. Nie kombinuj z różnymi stylami – choć strony sprzedażowe rządzą się nieco innymi prawami niż wizerunkowe (naczelna wartość – zwiększenie sprzedaży), to nie zwalnia to grafika z obowiązku przygotowania estetycznego i profesjonalnego layoutu. Dlatego jeśli już zdecydowałeś się na wygląd przycisku CTA, to trzymaj się go do samego końca. Nie mieszaj stylów, bo to wprowadzi niepotrzebne zamieszanie i obniży skuteczność strony. Całość musi być spójna.
     
  4. Współpracuj z copy – landing page to taka strona, która jak żadna inna wymaga ścisłej współpracy grafika z copywriterem. Jeden bez drugiego stworzy tylko wydmuszkę, ładną, fajnie brzmiącą, ale zupełnie nieskuteczną. Świetnie zaprojektowany przycisk call to action niczego nie wniesie, jeśli nie znajdzie się na nim sugestywny apel. Poczekaj na to, co dostarczy Ci copy i dopiero wtedy zaprojektuj button CTA – może się okazać, że konieczna będzie zmiana czcionki lub zmniejszenie przycisku, albo wręcz umieszczenie go w zupełnie innym miejscu. 
     
  5. Gdzie wstawić przycisk? - to kluczowe zagadnienie, a podjęcie dobrej decyzji będzie miało największy wpływ na uzyskanie wysokiego współczynnika klikalności. Przycisk CTA najlepiej jest umieścić powyżej linii zagięcia ekranu, aby użytkownik dostrzegł go bez przewijania strony. Jeśli landing page jest długa, wówczas przycisk może zostać powtórzony pod koniec strony lub na końcu tekstu.
     

Oczywiście nawet przycisk call to action stworzony zgodnie z tymi zasadami może okazać się nieskuteczny, dlatego tak ważne jest jego testowanie i obserwowanie zachowań użytkowników. Nie warto też ślepo ufać wysokiemu współczynnikowi klikalności bez sprawdzenia, czy kliknięcie faktycznie prowadzi do pożądanej akcji.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie