Jeśli zatrudnisz bardzo taniego grafika, to z pewnością popełni jeden z tych 4 grzechów

Mariusz Siwko
23.03.2018

Przesadne oszczędzanie zwykle źle się kończy, a już na pewno dotyczy to sfery biznesu. Jeśli decydujesz się na skorzystanie z usługi projektowania grafiki, np. logotypu Twojej firmy, to naprawdę nie bądź sknerą. Choć kusi, by zatrudnić grafików z Allegro czy Oferii, którzy pracują za głodowe stawki, to nie warto tego robić. Dlaczego? Ponieważ zawsze kończy się to dokładnie tak samo: zapłaceniem za absurdalnie słaby lub – co gorsza – ukradziony projekt. Najtańsi graficy mają wspólną cechę: popełniają te same grzechy. Cztery z nich opisujemy w naszym poradniku.

Grzech 1. Plagiat

Ten grzech może mieć fatalne konsekwencje dla zleceniodawcy. Tani graficy nie są głupi i nie wypruwają sobie żył za marne stawki. Aby zarobić na chleb muszą obsługiwać wiele zleceń na raz, a to oczywiście zabija kreatywność i pcha w stronę oszustwa. Plagiat jest poważnym problemem w branży graficznej. Jeśli kupisz taki ukradziony projekt, to nie dość, że nie będzie on unikalny, to jeszcze możesz mieć z tego powodu spore problemy natury prawnej.

Grzech 2. Bylejakość

Nie licz na to, że uda Ci się kupić świetne logo za 50 złotych czy kreatywny layout strony za 100 złotych. To po prostu niemożliwe. Za taką cenę dostaniesz projekt, który każda profesjonalna agencja reklamowa od razu wyrzuciłaby do kosza. Trudno też tutaj winić samych grafików: jaka płaca, taka praca.

Grzech 3. Nieterminowość

Bardzo tanie projekty graficzne zwykle powstają w ekspresowym tempie, ale może się zdarzyć, że wykonawca weźmie sobie na głowę tyle zleceń, że zwyczajnie się z nimi nie wyrobi. Wówczas otrzymasz lakoniczną informację o opóźnieniu (wersja optymistyczna) lub w ogóle nie będziesz wiedzieć, dlaczego projekt wciąż nie został oddany. Co gorsza nie będziesz mieć żadnej karty przetargowej w sporze z grafikiem, bo przecież wstyd jest kruszyć kopie o projekt wart kilkadziesiąt złotych.

Grzech 4. Schematyczność

Nawet jeśli uda Ci się trafić na uczciwego grafika, który nie posuwa się do perfidnej kradzieży, to raczej nie licz na jego przesadną kreatywność. Tanie projekty zawsze powstają w sposób schematyczny. Graficy mają swoje szablony i tylko lekko je modyfikują pod kątem podstawowych wytycznych klienta. Tu zmienimy kolor, tam lekko poprawimy czcionkę i gotowe. Czy naprawdę chcesz mieć takie logo?

Każdy z tych czterech grzechów będzie mieć poważny wpływ na wizerunek marki. Napiszemy wprost: kupowanie bardzo tanich projektów graficznych jest czystą głupotą i prosta drogą do tego, by zniweczyć pozostałe działania promocyjne. Pomyśl o tym, zanim wpiszesz na Allegro frazę „projekt logo dla firmy”.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie