Ile co kosztuje, czyli pomagamy zaplanować podstawowy budżet na działania marketingowe Twojej firmy

Mariusz Siwko
18.08.2017

Marketing jest tak obszernym tematem, że wiele firm – szczególnie małych lub dopiero otwieranych – ma ogromny problem, aby się w tym odnaleźć. Wyobraźmy sobie przedsiębiorcę, który ma jakieś pieniądze, ale kompletnie nie wie, na co warto je przeznaczyć. Boi się nawiązać kontakt z agencją reklamową, bo podejrzewa, że będzie namawiany na coś, co nie jest mu potrzebne, a ponadto kosztuje majątek. Na AYS.pl udzielamy wyłącznie praktycznych porad ludzkim językiem, dlatego przygotowaliśmy wpis, który sporo Ci wyjaśni. Sprawdź ile kosztują najpopularniejsze działania reklamowe i samodzielnie zaplanuj podstawowy budżet na promocję.

Strona internetowa

Nie masz chyba żadnych wątpliwości, że jest niezbędna Twojemu biznesowi. Na stronie internetowej nie powinno się oszczędzać, co oczywiście nie oznacza, że trzeba na nią przeznaczyć majątek. Problem jest taki, że w branży obowiązują bardzo szerokie widełki. Można mieć stronę za 1000 złotych przygotowaną przez freelancera, ale powtarzalną i mało kreatywną, można też zamówić wypasiony serwis za kilkanaście tysięcy.

Miało być konkretnie, to będzie. Dobra, nowoczesna i bardzo funkcjonalna strona internetowa, to koszt około od 5 tysięcy złotych. W cenie dostaniesz system CMS do samodzielnego zarządzania treścią. Ewentualne dopłaty będą dotyczyć tekstów i rozbudowy witryny o dodatkowe funkcjonalności.

Rada

Jeśli masz bardzo ograniczony budżet, np. do 1000 złotych, także możesz mieć fajną stronę www. Zainteresuj się tematem przyłączenia swojej marki do grupy przedsiębiorstw występujących pod wspólnym szyldem, ale zachowujących swoje nazwy i pełną autonomię. TUTAJ informacje.

Identyfikacja wizualna

Od tego właściwie trzeba zacząć. Wizerunek w biznesie ma dziś ogromne znaczenie i każda firma powinna bardzo o niego dbać. Profesjonalna identyfikacja wizualna ułatwia wejście na rynek i zdobycie zaufania klientów oraz kontrahentów. Na jakie koszty musisz się przygotować?

  • Logotyp – od około 900 złotych netto,
  • Projekt wizytówki – od 190 złotych netto,
  • Projekt papieru firmowego – od około 190 złotych netto,
  • Projekt teczki firmowej – od 390 złotych netto,
  • Projekt papeterii elektronicznej – od 199 złotych netto.

Jest to taki „pakiet startowy”, który pozwoli Ci od początku pracować na rozpoznawalność Twojej marki. Pamiętaj, że na elementach identyfikacji wizualnej nie wolno oszczędzać. Będą one określać Twoją firmę przez lata i dokonywanie zbyt częstych zmian jest bardzo niewskazane.

Treści

Bez wartościowych, dobrej jakości tekstów, nie można dziś prowadzić skutecznych działań promocyjnych w sieci. Na pewno więc musisz zainwestować w teksty na stronie internetowej – nie tylko atrakcyjne dla czytelników, ale także dobrze zoptymalizowane pod kątem wymagań wyszukiwarki, chodzi oczywiście o pozycjonowanie. Ponadto przydałoby się prowadzić blog firmowy i raz na jakiś czas opublikować artykuł ekspercki na portalu tematycznym. Jeśli dopiero startujesz z biznesem, pomyśl też o zleceniu zawodowemu copywriterowi opracowania nazwy i hasła dla Twojej firmy.

Ile to kosztuje?

Pozycjonowanie

Działania SEO są niezbędne, aby wprowadzić stronę internetową do czołówki wyników wyszukiwania w Google. To z kolei jest gwarancją lawinowego wzrostu zainteresowania ofertą. Warto więc przeznaczyć środki choćby na podstawowe pozycjonowanie witryny. Za co właściwie się płaci?

Usługi SEO to dość szeroki obszar. Agencja przede wszystkim musi przeprowadzić analizę treści i linków, następnie zoptymalizować witrynę, zaproponować zmiany w tekstach lub napisanie nowych treści, stworzyć zaplecze linków na stronach zewnętrznych, a następnie monitorować pozycję i wprowadzać zmiany w strategii, korzystając przy tym z narzędzi analitycznych. Ile to kosztuje? To zależy od modelu rozliczeń.

Niektóre agencje proponują rozliczenie za efekty, inne abonament, jeszcze inne model mieszany. Opłacalność należy przeanalizować na konkretnym przypadku. Generalnie jednak trzeba się liczyć z kosztem na poziomie od minimum 700-800 złotych netto miesięcznie.

Rada

Równocześnie z działaniami SEO warto również prowadzić kampanię linków sponsorowanych AdWords. Tutaj budżet może być dowolny, jednak jeśli kampanię ma poprowadzić agencja, to rozsądnie jest zacząć od przynajmniej 2000 złotych netto miesięcznie.

Podsumowanie

Jak widzisz budżet na działanie reklamowe nie musi być wcale niebotyczny. Na starcie biznesu jednorazowo poniesiesz koszt do 8-10 tysięcy złotych netto (strona, kompletna identyfikacja wizualna, treści), a comiesięczne wydatki na promocję biznesu (blog, pozycjonowanie, AdWords) zamkną się w około 3 tysiącach złotych netto.

Oczywiście możesz dowolnie żonglować wybranymi opcjami i np. zrezygnować z pozycjonowania na rzecz AdWords lub odwrotnie. Konkluzja jest natomiast taka, że nawet przy stosunkowo ograniczonym budżecie, możesz już poważnie myśleć o rozpoczęciu skutecznych działań reklamowych.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie