Jak zaplanować budżet na reklamę?

Marek Szydełko
21.03.2017

Bez reklamy bardzo trudno jest przykuć uwagę klientów i tym samym wypromować produkt, usługę czy szerzej markę. Współczesne biznesy funkcjonują w realiach silnej konkurencji i praktycznie w każdej branży trzeba stale dbać o widoczność. Pocieszeniem jest to, że firmy mają dostęp do bardzo dużej liczby narzędzi reklamy, dzięki czemu można wybrać te, na które przedsiębiorcę stać. Pytanie tylko: jak zaplanować budżet na reklamę? Podpowiadamy.

Z czego powinien się składać dobry budżet na reklamę?

Planując budżet na reklamę trzeba podejść do sprawy analitycznie. Na początku należy określić cele, jakie ma przynieść marketing. Dla jednej firmy głównym celem będzie zwiększenie sprzedaży, dla drugiej wprowadzenie produktu na rynek i zadbanie o jego rozpoznawalność, dla trzeciej utrzymanie dotychczasowej pozycji w obliczu rosnącej konkurencji.

Znając cel działań reklamowych można już wybrać elementy promocji, którymi firma chce się posługiwać. Najczęściej są to:

  • Bezpośrednie działania reklamowe – np. kolportaż ulotek i innych materiałów poligraficznych, rozdawanie gadżetów reklamowych, reklama outdoorowa itd.
  • Działania public relations – z wykorzystaniem mediów lokalnych i ogólnopolskich
  • Spotkania branżowe – konferencje, udział w targach, seminaria itp.

Nie wymieniliśmy działań w Internecie, ponieważ stanowią one odrębną część marketingu firmy. Bardzo ważne jest, aby przeznaczyć na nie osobny budżet – reklama internetowa ma dziś ogromne znaczenie, dlatego nie powinna być traktowana równorzędnie do np. kolportażu ulotek.

Rada

Jeśli nie możesz sobie pozwolić na posiadanie dwóch budżetów reklamowych, przeznacz całość środków na reklamę w Internecie – przynosi ona największe korzyści w relacji do kosztów.

Oczywiście w przypadku dużych firm i korporacji nie można całkowicie zrezygnować z bezpośrednich narzędzi promocji. Chodzi tutaj o kwestie wizerunkowe. Dlatego pewna część budżetu powinna zostać przeznaczona na elementy, które wymieniliśmy wcześniej – z akcentem na udział w targach, konferencjach i seminariach oraz na reklamę outdoorową.

W budżecie należy koniecznie uwzględnić terminy

Można np. założyć, że firma będzie przeznaczać na reklamę 5000 złotych miesięcznie przez trzy kwartały. Aby to wiarygodnie zaplanować warto poprosić o oferty agencji reklamowych, które podpowiedzą, jak długo powinna trwać kampania, aby mogła przynieść założone cele.

Opieraj się na twardych danych

Oferty agencji będą niezbędne w sytuacji, gdy firma nie orientuje się w rynkowych stawkach za poszczególne elementy reklamy. W budżecie trzeba ściśle określić, ile przedsiębiorstwo może wydać na np. stronę internetową, jej pozycjonowanie, kampanię linków sponsorowanych, analitykę, druk materiałów reklamowych, prace graficzne itd. Mając oferty agencji można z góry przewidzieć, z jakimi kosztami trzeba się liczyć – dzięki temu budżet będzie kompletny.

Pamiętaj

Nigdy nie twórz budżetu reklamowego w oparciu o stawki znalezione na różnych forach internetowych. Najczęściej udzielają się tam freelancerzy i osoby amatorsko zajmujące się projektowaniem grafiki czy pisaniem tekstów. Podawane przez nich ceny są mylące, ponieważ najczęściej nie uwzględniają podatku VAT (takie osoby pracują w oparciu o rachunki lub wogóle nie odprowadzają podatku dochodowego) i są przykładem klasycznego zaniżania stawek.

Jak wysoki powinien być budżet na reklamę?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, bo wszystko zależy od wyznaczonych celów. Na ich podstawie dobiera się odpowiednie narzędzia, a także zasięg reklamy. Znacznie droższa jest kampania ogólnopolska (choć niekoniecznie ma to potwierdzenie w przypadku reklamy internetowej), nie wspominając już o reklamie w telewizji.

Firma, która dysponuje bardzo skromnymi środkami, powinna je jak najlepiej wykorzystać. Podstawą jest posiadanie profesjonalnej strony internetowej. Mając ją można już ruszyć z działaniami reklamowymi w Internecie. Wśród najtańszych, a jednocześnie bardzo skutecznych strategii, warto wymienić content marketing i reklamę w wyszukiwarce (AdWords).

Podstawowa kampania z wykorzystaniem tych narzędzi będzie kosztować – w zależności od potrzeb – od 1500 złotych netto miesięcznie wzwyż. To niewiele, a już tak mały budżet może przynieść firmie całkiem niezłe korzyści.

Zaplanowanie budżetu na reklamę nie jest łatwe i dotyczy to także firm, które dysponują ogromnymi środkami. Nie jest przecież sztuką wydać górę pieniędzy na promocję, która okaże się średnio efektywna. Sukcesem jest wyciśnięcie ostatnich soków z bardzo ograniczonego budżetu, a to wymaga planowania.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie