Soluma

Jak zmarnować budżet na reklamę? Nie popełnij tych 4 błędów!

Widzisz Wąski, jaki ty głupi jesteś? Urwałeś kurze złote jaja! - ta kultowa scena z jeszcze bardziej kultowego filmu Juliusza Machulskiego świetnie pasuje do sytuacji, o której chcemy Ci opowiedzieć. Masz firmę, całkiem nieźle Ci się wiedzie, dysponujesz sensownym budżetem na działania reklamowe, ale po jego wydaniu okazuje się, że były to pieniądze wyrzucone w błoto. Reklama nie przyniosła żadnego skutku, a co gorsza – nie wiesz, dlaczego tak się stało. Aby nie dopuścić do takiej sytuacji, należy unikać tych 4 klasycznych błędów. To przez nie przedsiębiorcy najczęściej marnują swoje budżety reklamowe.

  1. Samodzielne prowadzenie kampanii AdWords – zaczniemy od błędu, który popełniają tysiące przedsiębiorców przekonanych, że AdWords to fraszka i płacenie za obsługę kampanii byłoby głupotą. To całkowita nieprawda. Prowadzenie działań w AdWords (oczywiście mamy tu na myśli profesjonalną obsługę i skonfigurowanie reklamy pod kątem wymagań konkretnego biznesu) jest czasochłonne, wymaga wiedzy i praktycznych umiejętności. Jak to wygląda z punktu widzenia Zosi-samosi? Przedsiębiorca korzysta z samouczka Google, uruchamia kampanię, na chybił trafił wybiera słowa kluczowe, ustala jakiś minimalny budżet i czeka. Czeka. Czeka. Wciąż czeka. Efektów brak. Pieniądze są marnowane.
  2. Zlecenie produkcji marnej strony internetowej – większość działań reklamowych ma dziś na celu przyciągnięcie ruchu na stronę internetową firmy. To na niej klienci mają się zapoznać z ofertą i podjąć decyzję o zakupie lub nawiązaniu kontaktu. W teorii brzmi świetnie, ale w praktyce większość przedsiębiorców nie może osiągnąć takiego schematu. Dlaczego? Ponieważ ich strony są rażąco słabe. Źle zaprojektowane, staromodne, chaotyczne, pełne błędów i niefunkcjonalne. Klienci z nich uciekają. Jeśli więc chcesz zmarnować każdy budżet na reklamę, nie rób nic ze swoją obecną stroną.
  3. Brak analizy skuteczności – dziś zmierzyć można dosłownie wszystko, a już na pewno trzeba kontrolować, czy podjęte działania reklamowe przynoszą jakiekolwiek efekty. W tym celu konieczne jest korzystanie z narzędzi analitycznych. Takie możliwości daje nam zarówno AdWords, jak i Google Analytics – oba narzędzia można oczywiście ze sobą połączyć. Jeśli celem działań reklamowych jest zwiększenie ruchu na stronie, a ten ruch nie rośnie, można w porę zmienić strategię i w ten sposób uchronić budżet przed zmarnowaniem.
  4. Zły dobór narzędzi reklamy – wiele firm miota się od ściany do ściany i próbuje różnych sposobów zwrócenia na siebie uwagi klientów. Czasami jednak robią to zupełnie bez sensu. Przykładem mogą być dziesiątki tysięcy profili w mediach społecznościowych, założonych chyba tylko po to, aby firma mogła się tym pochwalić przed współpracownikami. Profile leżą odłogiem, są uzupełniane nieadekwatnymi treściami, a więc ich utrzymanie jest klasycznym marnowaniem zasobów firmy (nie tylko pieniędzy, ale też czasu). Często firmy chcą natychmiastowych efektów, dlatego wydają pieniądze np. na reklamę displayową, nie zauważając, że jest ona coraz mniej skuteczna. Bagatelizują natomiast chociażby content marketing, któremu skuteczności mogą pozazdrościć inne strategie, ale na pewno nie można o nim powiedzieć, że jest to działanie ekspresowe.

Zmarnowanie budżetu reklamowego to błahostka – wystarczy postawić na złego konia. O wiele trudniej jest rozsądnie wydawać środki, szczególnie te mocno ograniczone. Warto więc przypomnieć sobie o starej zasadzie: biednych nie stać na tanie rzeczy. Dysponując skromnym budżetem lepiej jest wybierać sprawdzone rozwiązania i przede wszystkim stawiać na jakość reklamy oraz profesjonalne wsparcie kogoś, kto się na reklamie zna. Nie ma tutaj miejsca na eksperymenty, które często kończą się właśnie zmarnowaniem budżetu.

W praktyce

Więcej w tym dziale:


Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.