Ile trwa indeksowanie strony w Google?

Mateusz Nowak
11.07.2019

Nowa strona internetowa nie wyświetla się od razu w wynikach wyszukiwania Google. Trzeba na to trochę poczekać, ponieważ wyszukiwarka ma własny, nieznany nikomu tryb indeksowania witryn. Wynika z tego wiele nieporozumień, gdy np. klient zamawiający stronę w agencji interaktywnej ma pretensje, że po tygodniu od startu witryny nadal nie można jej znaleźć w Google. Od czego właściwie zależy to, ile trwa indeksowanie strony? Czy można ten proces jakoś przyspieszyć?

Kilka dni, tygodni, miesięcy…

Nie ma możliwości, aby precyzyjnie określić czas indeksowania strony internetowej. Co ciekawe, takiej informacji nie uzyskalibyśmy nawet w Google. Decyduje o tym bowiem algorytm, który regularnie przeczesuje Internet w poszukiwaniu nowych treści, a tym samym witryn. Jeśli trafi na świeży twór, zaindeksuje go w wyszukiwarce. To tak w dużym uproszczeniu.

W praktyce indeksowanie strony internetowej w Google może więc zająć kilka dni, ale równie dobrze tygodni czy nawet miesięcy. Znane są przypadki, gdy strona trafiała do indeksu dopiero po ponad roku! Nie jest to jednak normalne zachowanie algorytmu i tutaj zawsze wina leżała po stronie błędów technicznych, np. niepoprawnego adresu czy niepoprawnie skonfigurowanego pliku robots.txt.

Uwaga!

Niektóre strony nigdy nie zostaną zaindeksowane, jeśli właściciel nie zorientuje się, że witryna nie jest widoczna w Google. Najczęściej dotyczy to stron bardzo niskiej jakości, wypełnionych bełkotliwą treścią czy zwyczajnie pustych.

Jak przyspieszyć proces indeksowania strony w Google?

Teoretycznie nie jest to możliwe, ale w praktyce istnieją sposoby, by nieco wcześniej zwrócić uwagę algorytmu na nową witrynę. Przede wszystkim trzeba zacząć od zgłoszenia strony do zaindeksowania. Tutaj ważna rada: nie należy tego robić po wielokroć, bo to i tak nic nie da. Samo Google przyznaje, że sens ma jedynie przypominanie o konieczności zaindeksowania strony w odstępach kilkutygodniowych.

Jednym z najlepszych sposobów na przyspieszenie całego procesu jest regularne aktualizowanie witryny o nowe, wartościowe treści. Świetnie sprawdza się tutaj chociażby blog prowadzony na stronie. Prędzej czy później algorytm odnajdzie takie treści, co będzie skutkować automatyczną indeksacją.

Warto również popracować na optymalizacją witryny. Najważniejsze jest dopracowanie struktury linków wewnętrznych, postaranie się o pozyskanie jak największej liczby wartościowych linków zewnętrznych (pomoże np. opublikowanie artykułu sponsorowanego na popularnym portalu) oraz dodanie linku do strony w zaufanych katalogach (nie spamerskich – takie odnośniki tylko zaszkodzą witrynie).

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie