Jak dobierać słowa kluczowe, aby poprawić pozycję strony w wyszukiwarce? 5 klasycznych zasad

Krzysztof Jagielski
04.10.2016

Słowa czy frazy kluczowe to podstawowe pojęcia w świecie SEO. Są to sformułowania, które użytkownicy Internetu wpisują w wyszukiwarkę. Roboty w ciągu chwili analizują treść milionów stron www i sprawdzają, które z nich najlepiej odpowiadają na dane zapytanie. Dlatego używanie słów kluczowych jest niezbędne w procesie pozycjonowania witryny. Nie można jednak robić tego na oślep. Sprawdź, jak dobierać słowa kluczowe, aby to naprawdę przyniosło skutek. Oto 5 najważniejszych zasad.

  1. Sprawdź, czego szukają internauci – słowa kluczowe muszą mieć oczywiście związek z Twoją działalnością, ale to nie wystarczy. Musisz też poznać preferencje swoich potencjalnych klientów. Jak to zrobić? Skorzystaj z narzędzia Google Planner. Dowiesz się dzięki niemu, jakie zapytania dotyczące Twojej branży zgłaszają do wyszukiwarki internauci.
     
  2. Odpowiadaj na pytania – nie wiesz, jaką frazę kluczową wybrać? Zastanów się, o co chciałby Cię zapytać Twój klient. Pamiętaj, że treść strony musi być przede wszystkim atrakcyjna dla ludzi, a nie dla robotów. Staraj się więc używać naturalnego języka. Jeśli prowadzisz warsztat samochodowy, to zamiast tworzyć treść o tytule: „Wymiana klocków hamulcowych Jaworzno” zdecyduj się na: „Ile kosztuje wymiana klocków hamulcowych? Podpowiadamy!”. Brzmi znacznie lepiej, jest atrakcyjniejsze dla czytelników i zwiększy konwersję.
     
  3. Myśl kategoriami klienta – w doborze słów kluczowych bardzo pomoże Ci wcielenie się w skórę Twojego idealnego klienta. Zastanów się, co może go interesować? Które produkty powinny cieszyć się największą popularnością? Wypisz sobie frazy, które mogą najdokładniej oddawać intencje klientów, czyli użytkowników Internetu.
     
  4. Pisz dla ludzi – każde słowo kluczowe można wpleść w tekst czy tytuł w taki sposób, aby wyglądało naturalnie i nie kojarzyło się z nachalnym SEO. Wystarczy pomyśleć. Pamiętaj, że tworząc możliwie naturalne słowa kluczowe zwiększasz szansę na sukces strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Użytkownicy, którzy nie klikają w reklamy, nie są jeszcze zdecydowani na zakup – częściej szukają więc porad niż gotowych rozwiązań.
     
  5. Uważaj na kanibalizację słów kluczowych – polega ona na stosowaniu tych samych słów kluczowych na wielu podstronach. Tym samym wyszukiwarka ma bardzo utrudnione zadanie, bo nie będzie wiedziała, którą stronę polecić użytkownikowi. Zamiast używać bez przerwy tych samych słów kluczowych, staraj się urozmaicić treść, sięgaj po synonimy.

Słowa kluczowe są ważne. Nawet bardzo ważne. Pozwalają dotrzeć na stronę osobom, które naprawdę są zainteresowane treścią czy ofertą. To fakt. Jednak nie należy przeceniać roli fraz kluczowych w pozycjonowaniu. Stosuj je z umiarem, zawsze pamiętając przede wszystkim o czytelnikach. Pamiętaj, że zbyt gęste nagromadzenie fraz także szkodzi stronie.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie