Optymalizacja strony www – na co koniecznie trzeba zwrócić uwagę?

Marek Szydełko
25.10.2015

Jednym z warunków decydujących o tym, czy nasza firmowa strona www przyniesie nam efekt promocyjny jest to, czy będzie ona dobrze widoczna w wyszukiwarce. Żadne zabiegi pozycjonujące nie pomogą, jeśli witryna nie zostanie wcześniej odpowiednio zoptymalizowana. Taką usługę musi nam zaproponować agencja projektująca stronę, nierzadko znajdzie się ona w cenie zamówionego produktu. Wielu klientów chciałoby jednak wiedzieć, czym właściwie jest ta słynna optymalizacja strony www? Wszystko znajdziecie w naszym artykule.

Optymalizacja strony www pod kątem treści

Najważniejsze z punktu widzenia wyszukiwarki jest to, co znajduje się na stronie, ale niekoniecznie jest widoczne dla użytkowników. Mowa o wszelkiej treści, jaka pojawia się w obrębie witryny. Google – czyli monopolista na rynku wyszukiwarek internetowych – stawia konkretne wymagania. Zmieniają się one co jakiś czas, ale bezwarunkowo konieczne jest zadbanie o to, aby treść była:

  • dobra jakościowo i wartościowa dla użytkowników
  • prawidłowo zoptymalizowana pod kątem robotów wyszukiwarki

Skupimy się na tym drugim aspekcie. Optymalizacja strony www – w dużym uproszczeniu – polega na takim dopasowaniu treści znajdującej się na stronie, aby roboty wyszukiwarki mogły ją łatwo odnaleźć, zanalizować i przekazać dalej użytkownikom po wpisaniu przez nich konkretnej frazy. Pytanie: jak to zrobić?

Optymalizowanie treści strony

Aby prawidłowo zoptymalizować treść znajdującą się na stronie internetowej trzeba znać podstawowe zasady oraz umieć je oczywiście wprowadzić. To zadanie dla agencji, która produkuje naszą stronę i naprawdę warto jej to zlecić – nawet w przypadku konieczności dopłaty do usługi. W przeciwnym razie i tak będziemy musieli skorzystać z usług innego wykonawcy, co może być jeszcze bardziej kosztowne.

Zoptymalizować trzeba przede wszystkim:

  • opis strony – czyli to, co znajduje się pod tytułem strony po wyświetleniu jej w wyszukiwarce. Opis musi być atrakcyjny dla użytkownika, a także zawierać słowa kluczowe, które biorą pod uwagę roboty wyszukiwarki;
  • tytuł strony – w tytule warto umieścić nazwę firmy, aby był on naturalny dla użytkowników, a także najważniejsze słowa kluczowe. Tytuł nie może być jednak zbyt długi;
  • słowa kluczowe – wybieramy kilka najważniejszych, bo nie ma sensu optymalizować witryny na zbyt dużą liczbę słów;
  • atrybuty obrazków – każde zdjęcie pojawiające się na stronie musi zostać opisane atrybutami alt oraz title. Dzięki temu będą one widoczne w graficznych wynikach wyszukiwania;
  • nagłówki – w nagłówkach oczywiście umieszczamy słowa kluczowe, ale pamiętamy, że nagłówkiem h1 w rozumieniu robotów jest tytuł, dlatego nie można go stosować więcej niż raz dla jednej strony;
  • kod strony – koniecznie trzeba sprawdzić, czy został poprawnie wprowadzony, a także czy nie jest zbyt długi.

Na koniec koniecznie musimy wspomnieć o niezbędnym warunku poprawnego zoptymalizowania witryny, którym jest unikalna treść. Jeśli poważymy się np. skopiować opisy produktów lub inne teksty ze stron już istniejących w sieci, to nie tylko narażamy się na śmieszność i niskie pozycje w wynikach wyszukiwania, ale także grozi nam nałożenie przez Google filtra za tzw. double content. To w praktyce oznacza śmierć lub przynajmniej śpiączkę strony.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.