Podstawowe zasady używania słów kluczowych: poradnik nie tylko na 2019 rok

Mateusz Nowak
21.06.2019

SEO przeszło w ostatnich latach prawdziwą rewolucję. Po potężnych zmianach w algorytmie wyszukiwania, tzw. pozycjonowanie stron internetowych stało się trudniejsze i przede wszystkim droższe oraz bardziej czasochłonne. Doskonałym przykładem są zupełnie nowe wytyczne odnośnie do używania słów kluczowych w tekstach na stronie www. Kilka podstawowych zasad, obowiązujących nie tylko w 2019 roku, wymieniamy w naszym poradniku.

Najważniejszy jest sens

Tworząc teksty na stronę internetową z myślą o zoptymalizowaniu witryny pod kątem wymagań Google, nie można skupiać się wyłącznie na wplataniu słów kluczowych. Potworki stylistyczne, które przynosiły świetne efekty kilkanaście lat temu (czyli teksty tworzone przy użyciu tzw. mieszarek słów kluczowych) dziś wyłącznie szkodzą i narażają witrynę nawet na nałożenie na nią filtra (wykluczenie z indeksu).

Należy się więc trzymać zasady, że w pierwszej kolejności teksty muszą być merytoryczne, poprawne językowo, wyczerpujące temat, a dopiero w drugiej odpowiednio sformatowane pod kątem pozycjonowania. Dobrzy copywriterzy opanowali sztukę łączenia obu tych kryteriów.

Słowo kluczowe w tytule wciąż mile widziane

Wypełnienie tekstu masą słów kluczowych, ale bez umieszczenia ich w tytule i śródtytułach, może rozłożyć całą strategię na łopatki. Dlaczego? Ponieważ algorytm wyszukiwania, choć coraz inteligentniejszy, nadal tylko skanuje treści na stronach. Zaczyna przy tym od poprawnie sformatowanych nagłówków (z atrybutem H1, H2, H3 itd.). Jeśli nie znajdzie w nich słowa kluczowego poszukiwanego przez użytkownika, to po prostu zignoruje stronę, przez co jej pozycja w wyszukiwarce się osłabi.

Bez przesycenia

W tworzeniu tekstów SEO kategorycznie odchodzimy od przesycania treści słowami kluczowymi. Umieszczając frazę w co drugim zdaniu osiągniemy efekt odwrotny od zamierzonego. Roboty Google są bardzo wyczulone na zamieszczanie na stronach typowych „precli”, czyli tekstów pisanych wyłącznie po to, aby zadowolić wyszukiwarkę.

Taka treść może zostać uznana za spam i narzędzie Black Hat SEO, co będzie skutkować pogorszeniem pozycji witryny w Google. Słów kluczowych używamy więc z rozwagą – 3-4 powtórzenia w tekście o objętości 3000 znaków ze spacjami w zupełności wystarczą.

Co z rozdzielaniem fraz kluczowych?

To pytanie, które bardzo często pojawia się w analizach dotyczących kierunku stosowania słów kluczowych w tekstach na stronie internetowej. Nie ma na nie jednoznacznej odpowiedzi. Część ekspertów twierdzi, że absolutnie trzeba używać słów kluczowych w oryginalnej formie, bez rozdzielania fraz przecinkami, kropkami czy spójnikami. Niektórzy twierdzą jednak, że to w niczym nie szkodzi, a wręcz pomaga w zachowaniu naturalnego charakteru treści.

My skłaniamy się ku tej drugiej opcji: gdy użycie frazy w oryginalnym brzmieniu jest niemożliwe z uwagi na stylistykę, lepiej jest zastosować odmianę słowa kluczowego lub rozdzielić frazę znakiem interpunkcyjnym. Pamiętajmy, że teksty czytają nie tylko roboty, ale przede wszystkim ludzie, którzy na ich podstawie np. podejmują decyzję o skorzystaniu (lub  nie) z oferty.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie