Jak powstaje reklama prasowa? Procedura w 5 krokach

Jerzy Biernacki
09.01.2017

Jeśli Twoja firma jest nastawiona na promocję lokalną, to reklama prasowa może być dla niej bardzo dobrym rozwiązaniem. Jak się jednak za to zabrać? Zakładamy, że to ma być Twój „pierwszy raz” i dziewiczy kontakt z taką formą reklamy. Stworzyliśmy praktyczny poradnik i wskażemy Ci 5 najważniejszych etapów tworzenia reklamy prasowej.

Krok 1 – wybieramy medium

Warto zrobić choćby podstawową analizę rynku i wybrać tytuł prasowy o możliwie największym zasięgu w mieście czy w regionie. Należy jednak zwrócić także uwagę na profil czytelnika. Niektóre gazety mają jasną linię programową, co powoduje, że czytają je osoby o konkretnych poglądach. Pytanie – czy są one tożsame z poglądami grupy docelowej produktu?

Krok 2 – jaki rodzaj reklamy?

W prasie drukowanej można umieścić nie tylko standardową reklamę graficzną, ale też np. artykuł sponsorowany. To coraz popularniejsza forma promocji, którą warto się zainteresować. Dobrze napisany artykuł sponsorowany przekazuje czytelnikom konkretną i wartościową wiedzę, co w przypadku odbiorców prasy ma kluczowe znaczenie.

Krok 3 – projekt reklamy

Po wybraniu tytułu prasowego i poznaniu jego wytycznych w zakresie formatu reklamy (chodzi głównie o jej wielkość) można przystąpić do realizacji samego projektu. Oczywiście trzeba jeszcze znaleźć agencję reklamową, która to dzieło przygotuje. Reklama prasowa to nie tylko grafika, ale także – a może przede wszystkim – tekst. Trzeba zadbać o odpowiednio chwytliwe hasło i krótkie, treściwe zaprezentowanie najważniejszych korzyści.

Krok 4. - zatwierdzenie projektu

W zależności od warunków umowy agencja reklamowa przygotuje 1 lub kilka projektów, które zostaną przedstawione klientowi do akceptacji. Prawdopodobnie pojawią się jakieś poprawki, dlatego planowanie emisji reklamy warto zaplanować z odpowiednim wyprzedzenie, by był jeszcze czas na wprowadzenie modyfikacji.

Po zaakceptowaniu projektu klient otrzymuje go w wersji i formacie przeznaczonym do druku – warto wcześniej ustalić z gazetą, jaki format jest obsługiwany przez jej drukarnię, aby nie opóźnić emisji.

Krok 5. - przekazanie majątkowych praw autorskich do reklamy

Agencja reklamowa po rozliczeniu się z klientem przekazuje mu tzw. metryczkę, czyli majątkowe prawa autorskie do swojego dzieła. Tylko na podstawie tego dokumentu można dysponować reklamą na zasadach ustalonych w umowie (w większości przypadków agencje nie ograniczają tzw. pól eksploatacji reklamy). Metryczki będzie też wymagać redakcja gazety, ponieważ bezprawne wyemitowanie reklamy może pociągnąć za sobą poważne konsekwencje.

Na końcu pozostaje już tylko wydrukowanie gazety wraz z wykupioną reklamą oraz analizowanie, czy taka forma promocji rzeczywiście przyniosła firmie wymierne korzyści.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie