Od czego zależy cena reklamy w prasie? 5 kluczowych czynników

Mateusz Nowak
16.01.2017

Powszechnie wiadomo, że najdroższym miejscem do reklamowania się jest telewizja. Radio i Internet znacznie pod tym względem odstają. Jak jest z prasą? Ceny od lat systematycznie spadają, ponieważ ubywa firm zainteresowanych reklamowaniem się w drukowanych środkach przekazu, szczególnie w prasie codziennej. Dlatego można liczyć na naprawdę sensowne stawki. Ostateczna cena reklamy zależy jednak od 5 najważniejszych czynników. Wymieniamy je dla Ciebie.

  1. Klasa medium – tutaj warto wspomnieć o 2 elementach: zasięgu, jaki oferuje dany tytuł, a także o grupie docelowej jego czytelników. Nie zawsze jest bowiem tak, że prasa rozchodząca się w np. 300 tysiącach egzemplarzy będzie oferować najwyższe stawki reklamowe. Są tytuły bardziej niszowe, jednak adresowane do zamożnych czytelników (np. pisma o tematyce budowlanej czy luksusowych gadżetach). Wówczas za reklamę trzeba zapłacić więcej, ale z nadzieją na to, że bogaci czytelnicy chętniej sięgną do portfela. Z reguły najtańsza jest reklama w prasie codziennej, ale w jej przypadku najtrudniej też określić grupę docelową.
  2. Format reklamy – chodzi głównie o wielkość reklamy. Oczywiście znacznie droższe będzie umieszczenie komunikatu na całej stronie lub jej połowie. Mniej zapłacisz za emisję małej reklamy w rubryce z ogłoszeniami lub w specjalnym dodatku dla reklamujących się firm. Jednak wówczas musisz się liczyć z tym, że Twoja reklama będzie jedną z wielu, a więc jej skuteczność może być znacznie niższa.
  3. Miejsce publikacji – najdroższe są reklamy umieszczane na pierwszej stronie, na stronie okładkowej (w przypadku periodyków) oraz na ostatniej stronie okładki. W przypadku prasy codziennej wyższe stawki obowiązują na stronach, które przedzielają najbardziej interesujące artykuły oraz na stronach sportowych. Czasami jednak warto ponieść wyższy koszt, aby mieć szansę na to, że reklama nie zginie gdzieś między nekrologami a ogłoszeniami drobnymi.
  4. Stała współpraca – jeśli firma decyduje się na stałą współpracę z wydawcą prasy, to może liczyć na spore rabaty. Taka współpraca wcale nie musi polegać na związaniu się wielomiesięczną umową. Czasami wystarczy wykupić np. reklamę graficzną na stronie okładkowej, a do tego artykuł sponsorowany – wówczas za oba elementy przedsiębiorca zapłaci mniej.
  5. Okres emisji – najwyższe stawki obowiązują w specjalnych okresach, jak np. zbliżające się święta. Wówczas po prostu jest najwięcej chętnych reklamodawców, dlatego wydawcy mogą podnosić stawki. W przypadku prasy codziennej liczy się również dzień emisji reklamy. Najtańsze są wydania weekendowe, a najdroższe poniedziałkowe i piątkowe.

Jak widzisz nie ma możliwości ustalenia konkretnej ceny za emisję reklamy w prasie drukowanej, ponieważ stawki są uzależnione od zbyt wielu czynników, a w dodatku zmieniają się z dużą częstotliwością.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie