Od czego zależy koszt reklamy prasowej? Najważniejsze kryteria

Marta Szydełko
03.01.2020

Zapowiadany od lat całkowity upadek mediów drukowanych oczywiście nie nastąpił i nic nie wskazuje na to, aby cokolwiek miało się w tym względzie zmienić. Jasne, że wiele tytułów ma poważne problemy, niektóre znikają z rynku, ale generalnie prasa nadal ma się całkiem nieźle i może stanowić ciekawe pole dystrybucji reklamy – zwłaszcza, jeśli kierujemy ją do skonkretyzowanego czytelnika. Reklama prasowa ma tę zaletę, że jest dziś bardzo atrakcyjnie wyceniana, dzięki czemu stała się dostępna również dla mniej zamożnych firm. Chcesz wiedzieć, od czego właściciel zależy koszt reklamy w prasie? Sprawdź najważniejsze kryteria brane pod uwagę przez wydawcę.

Powierzchnia modułu reklamowego

Klasyczną reklamę prasową, czyli baner reklamowy, wycenia się w oparciu o informację na temat planowanej wielkości modułu. Wydawcy stosują tutaj różną politykę, jednak generalnie mamy do wyboru kilkanaście opcji, w tym te najpopularniejsze:

  • Moduł o wymiarach 40 x 40 mm (i podobne) – niewielki kwadratowy baner umieszczony w rogu strony;
  • Moduł o wymiarach 126 x 126 mm (i podobne) – odpowiada około 1/3 powierzchni całej strony wydawnictwa;
  • Moduł o wymiarach 126 x 314 mm (i podobne) – czyli połowa strony wydawnictwa (najczęściej reklama jest umieszczana w orientacji pionowej);
  • Moduł typu Junior Page – zajmuje około 40% powierzchni strony;
  • Cała strona – ekskluzywna reklama, bardzo skuteczna, ale również najdroższa;

Jak przedstawiają się różnice cenowe pomiędzy poszczególnymi modułami reklamowymi? To oczywiście zależy od cennika danego wydawnictwa, jednak można przyjąć, że moduł całostronicowy jest kilkadziesiąt razy droższy niż ten najmniejszy.

Warto wiedzieć

Przeciętna cena wykupienia reklamy na całą stronę w średnio popularnym miesięczniku wynosi od około 7000 złotych netto.

Miejsce publikacji

Chodzi tutaj oczywiście o to, na której stronie zostanie opublikowana reklama. Większość wydawców stosuje tutaj proste rozróżnienie na pierwszą stronę oraz wszystkie pozostałe. Chcąc zapewnić sobie świetną widoczność modułu reklamowego, czyli wybierając pierwszą stronę gazety, trzeba się liczyć ze sporą dopłatą – nawet 100%. Niektórzy wydawcy drożej wyceniają również ostatnią stronę oraz strony sąsiadujące z najważniejszymi tekstami (najpopularniejszych autorów).

Liczba powtórzeń emisji

Wydawcy mogą negocjować cenę reklamy w przypadku, gdy reklamodawca decyduje się na dłuższą promocję marki na łamach danego tytułu. Im większa liczba powtórzeń, tym oczywiście wyższy koszt całościowy kampanii, ale niższy jednostkowej emisji. Podobnie będzie w momencie, gdy reklamodawca jest zainteresowany reklamą w kilku tytułach należących do wydawcy w ramach kampanii parasolowej.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.