Wiele firm dysponujących ograniczonym budżetem na reklamę z góry zakłada, że najtańszą opcją będzie wykupienie spotów w stacji radiowej. To nie zawsze dobry trop. Wiele zależy od tego, jaką słuchalność ma dane radio, a także od wyboru pory emisji. Ile to tak naprawdę kosztuje? Stawki są bardzo różne.
Każda kampania reklamowa w radiu jest wyceniania od liczby spotów, jakie mają się znaleźć w tzw. rotacji w blokach reklamowych. Stacje radiowe nie mogą dopuścić do sytuacji, w której jedna bardzo majętna firma całkowicie wypełniłaby czas reklamowy, dlatego mogą zaoferować wyłącznie miejsce, jakim jeszcze dysponują. Ważne są również odgórne wytyczne zawarte w koncesji, które określają maksymalny czas antenowy mogący być poświęcony na treści reklamowe.
Przykład
Firma X chce wykupić miesięczną kampanię spotową. Stacja proponuje jej określoną liczbę spotów z podziałem na bloki i dni, uwzględniając także weekendy i święta.
Ile kosztuje pojedynczy spot? To zależy od:
Oczywiście w grę wchodzi też status danej stacji – te najpopularniejsze mają zupełnie inne cenniki niż małe rozgłośnie lokalne. Średnia cena spotu (30 sekundowego) w Polsce wynosi jednak od około 45 do 700 złotych. Taniej jest w nocy, najdrożej rano w czasie tzw. prime time (od 6 do 10).
Jak łatwo policzyć jeśli firma chce wykupić miesięczną kampanię z codzienną emisją 10 spotów, to musi się liczyć z wydatkiem rzędu od około 13 tysięcy złotych. Jest to dużo pieniędzy, dlatego praktycznie wszystkie stacje radiowe oferują daleko idące rabaty. W praktyce można więc wykupić miesięczną kampanię w rozgłośni lokalnej za około 2 tysiące złotych, a w ogólnopolskiej za około 10-15 tysięcy złotych.
Najłatwiej oczywiście wybrać emisję w najtańszych porach, ale nie o to przecież chodzi. Są inne sposoby. Wiele stacji radiowych ma problem z utrzymaniem klientów, dlatego chętnie pójdzie na finansowe ustępstwa w zamian za podpisanie wielomiesięcznej umowy.
Innym sposobem jest zrezygnowanie z emisji spotów w blokach reklamowych na rzecz sponsoringu. Firma może np. zostać sponsorem trafiku czy prognozy pogody, a więc treści bardzo popularnych.
Przykład
Właścicielowi salonu samochodowego może się dużo bardziej opłacić wykupienie sponsoringu informacji dla kierowców niż inwestowanie w spoty w blokach reklamowych.
Na żadne promocje nie można natomiast liczyć w okresie tzw. szału reklamowego, czyli w grudniu i przed świętami wielkanocnymi. Stacje dużo chętniej rabatują natomiast swoje usługi w wakacje.
Analizując koszt reklamy radiowej nie można również zapomnieć o cenie wyprodukowania samego spotu – trzeba zapłacić za pracę copywritera i studia producenckiego. Nie wszystkie stacje akceptują bowiem spoty dostarczone przez klientów.
Jak widać reklama w radiu nie jest wcale tak tania, jak mogłoby się wydawać. Szczególnie biorąc pod uwagę jej dyskusyjną skuteczność.