Jak reklamować się w Gdańsku, aby nie zginąć w tłumie konkurencji? 5 ważnych zasad

Marek Szydełko
06.06.2016

Reklamowanie firmy, produktu czy usług nie jest dziś łatwe z uwagi na ogromną konkurencję w praktycznie każdej branży. Z drugiej jednak strony podaż rozwiązań marketingowych jest tak ogromna, że jest z czego wybierać nawet przy ograniczonym budżecie. Skuteczna walka o klienta na trudnym rynku, jakim bez wątpienia jest Gdańsk i całe Trójmiasto, wcale nie musi wiązać się z koniecznością wydania kroci na kampanię reklamową. Wystarczy wizja i odrobina sprytu. Podpowiadamy, na co warto zwrócić uwagę.

  1. Nie myśl w kategoriach lokalnych – naprawdę niewiele branż jest obecnie zamkniętych w ramach wyłącznie rynków lokalnych – dotyczy to wyłącznie usług. Reszta może, a wręcz powinna, zerwać z myśleniem, że trzeba dotrzeć do klienta „miejscowego”. Transgraniczność jest szansą na zwiększenie zasięgu daleko poza granice miasta, gminy, województwa, nawet kraju. Dlatego reklama, szczególnie przy ograniczonym budżecie, powinna być adresowana głównie do odbiorców globalnych.
  2. Wykorzystanie potencjału Trójmiasta – Gdańsk jest największym miastem województwa, ale Sopot i Gdynia przyciągają w nie mniejszym stopniu (a w sezonie wakacyjnym chyba nawet bardziej). Trójmiasto napędza się same sobą i warto to wykorzystać także w promocji biznesu. Jeśli np. pozycjonujesz stronę na frazy (co niekoniecznie jest dziś korzystne, ale to inny temat), to nie skupiaj się na samym Gdańsku, ale także na sąsiednich miastach, może całym województwie.
  3. Wykorzystaj martwy sezon – to w kontekście przede wszystkim eventów promocyjnych. Jeśli nie masz dużego budżetu, od razu odpuść pomysł zorganizowania jakiegoś wydarzenia reklamującego Twój biznes w sezonie wakacyjnym. Z konkurencją wtedy raczej nie wygrasz – Jarmark św. Dominika czy zlot żaglowców w Gdyni to jednak imprezy trudne do przebicia. Ciekawym pomysłem może być natomiast zorganizowanie jakiegoś kreatywnego eventu poza sezonem, gdy masz szanse przykuć uwagę klientów, a nie tylko turystów.
  4. Reklamuj się kontekstowo – z czym kojarzy Ci się Gdańsk? Pomyśl dobrze, bo od odpowiedzi powinien zależeć kierunek promocji Twojej firmy. Jeśli chcesz podkreślać związki swojego biznesu z Trójmiastem, to w kampanii nawiązuj do symboliki tego miejsca. Morze, bursztyn, zabytki, Neptun – pomysłów jest sporo.
  5. Adresuj reklamę do zagranicznych klientów – Gdańsk jest świetnie położony i już nie raz udało się to wykorzystać, chociażby podczas okresu silnej ekspansji klientów z Rosji. Teraz sytuacja nieco się zmieniła, ale są za to Niemcy i przede wszystkim Skandynawowie. Warto to wykorzystać i umożliwić zagranicznym klientom zapoznanie się z ofertą firmy. Jeśli Ci na tym faktycznie zależy, absolutnym minimum powinno być przygotowanie angielskojęzycznej wersji strony www.

Reklamowanie się w Gdańsku czy szerzej w Trójmieście nie jest łatwym zadaniem dla firm o sporym stażu, a co dopiero dla tych, które startują na rynku. Mimo to nie trzeba wcale dysponować ogromnym budżetem, by zyskać całkiem sensowny zasięg marketingowy – wystarczy inwencja i dobrze zaplanowana kampania.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie