Marketing terytorialny – promuj się wśród mieszkańców Elbląga i regionu

Krzysztof Jagielski
05.04.2016

Marketing terytorialny to względnie nowe, choć przecież znane od lat pojęcie. Jego założenie polega na tym, aby wszelkie działania promocyjne skupić na lokalnym rynku i zawęzić zasięg swojej oferty do miasta lub regionu, w którym działa firma. To bardzo dobry pomysł dla elbląskich przedsiębiorców, szczególnie jeśli zależy im właśnie na klientach „miejscowych”.

Czym jest marketing terytorialny?

Marketing terytorialny można rozumieć dwojako:

  • Jako promocję miejsca, miasta, regionu, kraju – wówczas podejmujemy działania mające na celu wypromowanie danego miejsca na zewnątrz i zwiększenie jego atrakcyjności w oczach inwestorów lub turystów.
  • Jako promocję biznesu – wówczas firma promuje się w gronie lokalnej społeczności, na której zainteresowaniu najbardziej jej zależy.

W tym artykule interesuje nas oczywiście ta druga definicja. Wiele firm działających w Elblągu nie ma ambicji, aby stać się markami globalnymi. To głównie drobni przedsiębiorcy, którzy swoją ofertę adresują do mieszkańców miasta lub bliskiego regionu i na ich decyzjach zakupowych opierają swoje biznesy. Nie muszą zatem sięgać po narzędzia promocji zwiększające zasięg ich ofert w skali np. całego kraju. Przykład?

Elbląski stolarz, który produkuje zestawy wypoczynkowe, nie ma środków ani ochoty, aby sprzedawać swoje meble w Krakowie czy w Warszawie w formie wysyłkowej. Wystarczy mu popyt lokalny, ewentualnie chce nawiązać współpracę z działającą w województwie fabryką mebli i stać się jej podwykonawcą. Musi zatem promować się w taki sposób, aby wypracować sobie markę lokalnie, stać się wykonawcą rozpoznawalnym na wąskim rynku.

Jak promować się lokalnie?

Wbrew pozorom narzędzia promocji lokalnej są bardzo podobne do tych, po jakie sięgamy chcąc budować markę globalną. Podstawę stanowi oczywiście strona internetowa, bo sieć stała się już głównym źródłem informacji dla ogromnej części klientów. Trzymając się przykładu ze stolarzem: młodzi ludzie, którzy chcą sobie kupić meble ogrodowe, nie będą szukać wykonawcy w książce telefonicznej. Natychmiast wejdą do Internetu i to tam będą rozglądać się za fachowcem. Jeśli nasz elbląski stolarz nie ma strony www, od razu stoi na straconej pozycji.

Kolejna kwestia to promowanie strony wśród lokalnej społeczności. Polega to na tzw. pozycjonowaniu witryny na frazy lokalne. Klient szukający stolarza w Elblągu zawsze doda nazwę miasta lub regionu do wpisanej frazy. Dlatego należy tak zoptymalizować stronę i umieścić na niej taką treść, która pozwoli wyszukiwarce odesłać na nią użytkowników szukających lokalnego fachowca.

Pamiętaj o reklamie zewnętrznej

W marketingu terytorialnym ważne jest także sięganie po narzędzia reklamy outdoorowej. Konieczne jest atrakcyjne i czytelne oznakowanie firmy, bardzo przydadzą się także plakaty lub, w zależności od funduszy, bilbordy.

Pomysłów jest masa – może to być także oklejenie reklamą środków komunikacji miejskiej, zorganizowanie akcji rozdawania ulotek czy umieszczenie logo firmy na plakatach reklamujących ważne, lokalne wydarzenie. Generalnie trzeba być widocznym w mieście.

Marketing terytorialny ma zatem zwiększyć rozpoznawalność firmy na lokalnym rynku i jest podporządkowany działaniom, których efekty trafiają w 100% do miejscowych klientów.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie