AdWords czy pozycjonowanie – co bardziej opłaci się Twojej firmowej stronie www?

Remigiusz Szulc
15.11.2015

To bardzo ciekawy dylemat, który ma coraz więcej firm. Jak wiadomo im wyższa pozycja naszej strony w wyszukiwarce, tym większe są szanse, że odwiedzą ją użytkownicy, a zatem klienci. Pytanie, jak taką pozycję osiągnąć? Metody są dwie: klasyczne pozycjonowanie oraz wykupienie reklamy w programie Google AdWords. Jakie są różnice? Która opcja bardziej się nam opłaci? Przygotowaliśmy naszą analizę.

Czym jest AdWords, a czym pozycjonowanie?

Aby nasza strona osiągnęła wysoką pozycję w wyszukiwarce muszą zostać spełnione dwa podstawowe warunki:

  • musi być wypełniona wartościową dla użytkowników treścią, która jest poszukiwana w wyszukiwarce;

  • muszą prowadzić do niej wartościowe linki z zewnątrz;

Gdy zadbamy o obie te kwestie, to nasza strona będzie pojawiać się wysoko w tzw. organicznych wynikach wyszukiwania, a więc takich, jakie pojawiają się po wpisaniu przez użytkowników konkretnej frazy w wyszukiwarce. Jest to sytuacja idealna i należy do niej konsekwentnie dążyć. Obecnie nie ma lepszego sposobu niż stawianie na wysokiej jakości treść publikowaną np. na blogu firmowym, która będzie linkowana przez użytkowników za pośrednictwem np. social mediów czy innych blogów i portali.

AdWords jest natomiast programem reklamowym Google polegającym po prostu na kupowaniu sobie linków. Ustalamy budżet reklamy, na podstawie którego Google określa, jak duża liczba linków (i jak często) będzie się pojawiać w wynikach wyszukiwania i prowadzić do naszej witryny. Są to tzw. nieorganiczne wyniki wyszukiwania, zawsze pozycjonowane na szczycie strony (lub z boku strony) i oznaczone żółtym znaczkiem z napisem „Reklama”.

AdWords czy pozycjonowanie? Co jest lepsze?

Obie metody zdobywania wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania są zupełnie różne. Naszym zdaniem nie można ich traktować alternatywnie. W podpunktach wymieniamy najważniejsze plusy i minusy obu strategii.

Plusy reklamy AdWords:

  • bardzo szybkie (natychmiastowe) efekty;

  • duża elastyczność w wyborze kampanii – sami określamy budżet, w ten sposób z góry wiedząc, jaką skuteczność osiągniemy;

  • dość dobry stosunek efektu do poniesionych wydatków (płacimy za kliknięcia w reklamę);

  • sami określamy, do kogo będzie adresowana reklama, poprzez dobór słów kluczowych.

Minusy reklamy AdWords:

  • kończy się nasz budżet – kończy się reklama i link natychmiast znika z wyników wyszukiwania;

  • wielu użytkowników świadomie nie klika w linki sponsorowane.

Plusy pozycjonowania w oparciu o wartościową treść:

  • efekty są długotrwałe i nie ustają nawet po zakończeniu kampanii;

  • wartościowa treść nie tylko wspomaga stronę w wyszukiwarce, ale także buduje zaufanie do marki i angażuje klientów;

  • bardzo duża elastyczność w doborze narzędzi – można wykorzystać blog, teksty na stronie, portal tematyczny, social media;

Minusy pozycjonowania w oparciu o wartościową treść:

  • efekty są widoczne dopiero po kilku miesiącach od rozpoczęcia działań;

  • wyższy koszt w stosunku do AdWords;

Co wybrać? Optymalnym rozwiązaniem jest postawienie na wartościowe pozycjonowanie strategiczne oraz wsparcie go, przynajmniej na początku obecności strony w sieci, kampanią AdWords. Jeśli się nam nie spieszy i zależy nam na długotrwałym efekcie, wówczas wybór jest oczywisty.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie