Content marketing – nowe wyzwanie stojące przed copywriterami

Jerzy Biernacki
16.11.2015

Content marketing podbija oferty agencji reklamowych, które od dłuższego czasu upatrują w nim szansy na tanią i efektywną promocję firm w Internecie. Ta strategia wykorzystuje wiele narzędzi, ale za każdym z nich kryje się praca copywritera. Jak wykorzystać jego umiejętności w procesie kampanii content marketingowej?

Dobre teksty – gdzie je umieszczać?

Content marketing jest bardzo chętnie wykorzystywany do promocji firm. Przedsiębiorców przekonuje to, że mogą za jego pomocą dotrzeć do klientów w sposób skuteczny, a jednocześnie nie wydać na kampanię góry pieniędzy. Wszystko tak naprawdę bazuje na badaniach, które jasno określają, że konsumenci przestają wierzyć klasycznym reklamom. Internauci, wśród których są przecież klienci, chcą natomiast otrzymywać wartościową treść. Ta, jeśli jest odpowiednio sformatowana, zachęca ich później do dokonywania zakupów.

Strategia content marketingowa może zostać oparta na wielu polach. Obecnie bardzo efektywne jest posiadanie firmowego bloga, na którym publikujemy ciekawe treści na temat naszej branży, ale takie, które przynoszą czytelnikom konkretną wiedzę i korzyść. Nikt nie będzie z przyjemnością czytał tekstów o tym, jaka to firma X jest wspaniała, ale na pewno z chęcią dowie się, jak produkt sprzedawany przez tę firmę może wpłynąć na jego codzienne życie.

Jeśli blog to za mało, firmy mogą np. uruchomić własny portal tematyczny, tzw. wortal. Tu będą już trafiać wyselekcjonowani czytelnicy, czyli najbardziej wartościowi klienci. Zadadzą wyszukiwarce konkretne pytanie, a odpowiedź na nie uzyskają na firmowym wortalu. Zarówno portal tematyczny, jak i blog, są także świetnym narzędziem wspierającym w pozycjonowaniu strony docelowej firmy. Umieszczamy tam przecież linki zewnętrzne, do tego operujemy słowami kluczowymi, co w naturalny sposób działa na naszą korzyść w wynikach wyszukiwania Google.

Oczywiście działaniem content marketingowym jest także tworzenie artykułów sponsorowanych, zarówno do prasy drukowanej, jak i cyfrowej. Zaryzykujemy stwierdzenie, że coraz trudniej jest odróżnić tekst, który powstał na zamówienie konkretnej marki od tego typowo dziennikarskiego. To jednak zależy w głównej mierze od zdolności copywritera.

Nie tylko tekst

Content marketing ewoluuje i coraz częściej jego realizacją są projekty graficzne, a nawet video. W natłoku informacji klienci szukają szybkiego przekazu, a to gwarantuje im np. ciekawa infografika. Oczywiście musi ona zostać uzupełniona tekstem, co stanowi dla copywritera duże wyzwanie. Jak przekazać sedno problemu w kilku słowach czy hasłach? Tu przydaje się dobre wyczucie rynku i zrozumienie współczesnych technik sprzedażowych w Internecie.

Najbardziej spektakularną odsłoną content marketingu są filmy – najczęściej animowane. Dystrybuuje się je na portalach video, z których najpopularniejszym YouTube pozwala nam dotrzeć do tysięcy klientów miesięcznie. Jaką funkcję pełni tu copywriter? Zwykle przygotowuje scenariusz filmu, pisze wskazówki dla storyboardzisty i dokłada ewentualne dialogi oraz hasła pojawiające się na ekranie.

Content marketing nie jest więc wyłącznie dystrybucją tekstów, ale wszystkiego, co tylko prezentuje wartość dla odbiorcy. To wytrych do współczesnej reklamy, która przynajmniej na pierwszy rzut oka reklamą być nie może. Dobry copywriter + zdolny grafik = skuteczna kampania contentowa. Nie bez znaczenia jest też to, że zwykle jest to kampania tańsza niż klasyczne działania oparte na displayu.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie