Księga stylu w strategii content marketingowej – dlaczego warto ją stworzyć i co powinna zawierać?

Marek Szydełko
16.09.2016

Każda firma, która prowadzi działania w ramach content marketingu, musi stosować się do ustalonych na samym początku reguł. Pozwala to wypracować spójną wizję tworzenia treści i dopasować je do grupy docelowej marki. W większości przypadków odpowiada za to agencja content marketingowa, która zna wspomniane zasady. Jednak jeśli tworzeniem treści mają się zająć pracownicy, bardzo ważne jest opracowanie księgi stylu w strategii content marketingowej. Co powinna zawierać taka księga? Oto 5 najważniejszych wskazówek.

  1. Ton wypowiedzi – to bardzo ważne, aby tworzący treści wiedział, w jaki sposób zwracać się do czytelników. Nie będzie wówczas dochodzić do kuriozalnych sytuacji, gdy autor A pisze „Państwo”, a autor B „Ty”. Ton wypowiedzi zależy oczywiście od grupy docelowej i jej oczekiwań. Nie ma jednak sensu silić się na zbyt oficjalne zwroty, ponieważ w Internecie będzie to wyglądać sztucznie.
     
  2. Styl pisania treści tworzone w ramach strategii content marketingowej powinny być spójne stylistycznie – wówczas będą łatwo kojarzone z marką lub osobą, która wypowiada się w jej imieniu. Trzeba zadbać, aby poszczególne treści trzymały równy poziom jakościowy. Wykluczone są błędy ortograficzne, interpunkcyjne czy stylistyczne. Charakter wypowiedzi powinien być ściśle związany z grupą docelową. To wymusza tworzenie zdań o określonej maksymalnej długości czy dobór słownictwa.
     
  3. Kwestie techniczne – najczęściej odnoszące się do podstawowych zasad webwritingu. Osoba tworząca treści musi wiedzieć, że do Internetu pisze się zupełnie inaczej niż np. do gazety. W księdze stylu trzeba zawrzeć wskazówki dotyczące np. długości i atrakcyjności tytułu, wplatania słów kluczowych, stosowania śródtytułów i leadów, wypunktowania czy dodawania linków wewnętrznych i zewnętrznych. Dzięki temu treści będą miały jednolity charakter, odpadnie też kłopotliwe i czasochłonne wprowadzanie poprawek.
     
  4. Określenie grupy docelowej – w zasadzie jest najważniejsze. Od grupy docelowej zależy, jakie zasady znajdą się w księdze stylu. Inne wymagania odnośnie tonu i stylu wypowiedzi mają przecież dzieci, inne ludzie młodzi, a jeszcze inne seniorzy. Bardzo ważne jest jest to, że każda grupa docelowa ma własne oczekiwania względem zawartości treści. Określając odbiorcę w księdze stylu warto więc od razu zamieścić podstawowy zakres tematów, jakie mają być podejmowane przez autorów.
     
  5. Cel – treści tworzone w ramach strategii content marketingowej mają do czegoś prowadzić. Firma musi wiedzieć, na czym jej właściwie zależy. Dzięki temu dużo łatwiej będzie można określić np. kanały dystrybucji treści oraz sam ich charakter. Inne cele mogą być realizowane w social media, inne na blogu firmowym, jeszcze inne w artykułach sponsorowanych. Szczegółowe informacje na ten temat powinny zostać ujęte w księdze stylu.
     

Księga stylu w strategii content marketingowej jest więc mapą dla każdego, kto tworzy treści na potrzeby danej marki. Dzięki księdze te działania będą spójne, a to stanowi podstawę content marketingu.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie