Od ulotki po animację 3D, czyli czym zajmuje się grafika reklamowa?

Marek Szydełko
09.09.2016

Grafik komputerowy pracujący dla branży reklamowej od zawsze kojarzy się z projektowaniem płaskim, czyli tworzeniem ulotek, plakatów, logotypów, wizytówek etc. Współczesna reklama wymaga jednak znacznie więcej, bo dynamicznie zmieniają się potrzeby samych klientów. Dziś coraz trudniej jest czymś zaskoczyć. Dlatego graficy muszą stale podnosić swoje umiejętności lub szukać dla siebie niszy, która daje największe możliwości rozwoju. Czym zajmuje się współczesna grafika reklamowa? Poznaj jej najważniejsze zadania.

Projektowanie 2D

Zdecydowanie najpopularniejszy zakres usług graficznych przeznaczonych na rynek reklamowy. Projektowanie 2D to tworzenie grafiki rastrowej lub wektorowej, a więc w formatach powszechnie wykorzystywanych do produkcji reklam. Są to najczęściej:

  • Logo
  • Plakat
  • Baner
  • Ulotka
  • Broszura
  • Katalog
  • Wizytówka
  • Teczka firmowa

I tak dalej. Takie projekty często zalicza się do grona grafiki użytkowej. Projektowanie 2D jest powszechnie wykorzystywane przy tworzeniu stron internetowych, portali, ale także aplikacji mobilnych.

Przeznaczeniem takich płaskich projektów jest przede wszystkim zwiększanie rozpoznawalności marki czy produktu oraz tworzenie identyfikacji wizualnej brandu. Grafika 2D stanowi podstawę oferty każdej agencji reklamowej, a tym bardziej studia graficznego.

Projektowanie 3D i wizualizacje

Graficy projektujący w trójwymiarze są obecnie bardzo poszukiwani, a ich usługi należą do najwyżej wycenianych. Wszystko dzięki rozwojowi reklamy przestrzennej oraz rosnącemu popytowi na wizualizacje reklamowe. Te są najczęściej wykorzystywane w branży budowlanej, architektonicznej i motoryzacyjnej.

Reklamodawcom zależy, aby ich klienci mieli możliwość dokładnego poznania cech produktu bez ruszania się z domu. W efekcie możemy dziś np. zasiąść za kierownicą najnowszego modelu samochodu danej marki czy przejść się po mieszkaniu wybudowanym przez lokalnego dewelopera, korzystając przy tym wyłącznie z myszki i ekranu komputera. Reklamy 3D i wizualizacje przestrzenne będą miały coraz większe znaczenie w działaniach marketingowych firm.

Animacja komputerowa

Animacje komputerowe można tworzyć zarówno w 2D, jak i w 3D – wszystko zależy od potrzeb konkretnej kampanii. Dużą siłą takich projektów jest ich wyjątkowa atrakcyjność dla odbiorców. Wiele marek decyduje się na stworzenie animacji, która wyjaśnia sposób montażu produktu lub jego użytkowania – jest to znacznie ciekawsze rozwiązanie niż dołączanie instrukcji papierowej czy załącznika PDF na stronie. Animacje często zastępują także klasyczne filmy reklamowe.

Jak widać zakres specjalizacji graficznych jest bardzo duży, dlatego trudno oczekiwać od nawet utalentowanego grafika, aby realizował wysokiej jakości projekty z każdej kategorii. Graficy się specjalizują – jedni w tworzeniu projektów 2D, inni w projektowaniu wizualizacji, jeszcze inni w grafice komputerowej. Jeśli ktoś twierdzi, że jest mistrzem w każdym z tych obszarów, to mimo wszystko solidnie nagina rzeczywistość.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie