Dlaczego warto mieć responsywną wersję strony www?

Jerzy Biernacki
22.10.2015

Internet nie znosi próżni i jest najszybciej rozwijającym się medium informacyjnym oraz reklamowym. Wymusza to na promujących się w nim firmach gotowość do ciągłych zmian oraz otwartość na nowe technologie, które mają im przynieść rzeczywiste profity. Bez wątpienia tego typu technologią są strony responsywne. Choć nadal większość klientów kupuje i zapoznaje się z ofertami online korzystając z komputerów, to bardzo szybko zaczyna się to zmieniać. Trzeba być na tę zmianę przygotowanym, jeśli chcemy faktycznie skutecznie promować się w sieci.

Mobilne zakupy wkrótce zdominują rynek online

Niedawne badania polskiego Internetu pokazały, że już 26% użytkowników sieci dokonuje w niej zakupów korzystając z urządzeń mobilnych. Polska jest pod tym względem najszybciej rozwijającym się rynkiem w Europie. W Stanach Zjednoczonych wiele e-sklepów notuje już identyczne wyniki sprzedaży przez tradycyjną i responsywną wersję strony. To musi dać nam do myślenia.

Na czele najchętniej wykorzystywanych w procesie zakupowym urządzeń mobilnych jest smartfon. Wybiera go aż 37% użytkowników sieci w naszym kraju. Tablet ma 24% udział. Dlaczego ta informacja jest tak ważna dla firm promujących się lub sprzedających usługi i produkty online? Ponieważ daje nam wiedzę na temat tego, kim jest ich klient (jest otwarty na nowinki, chce szybkiej informacji tu i teraz), kim stanie się wkrótce (będzie kupował prawie wyłącznie online, najczęściej przez urządzenia mobilne, wtedy, gdy ma na to ochotę, a nie, gdy siedzi przed komputerem), a przede wszystkim – jakie ma oczekiwania (chce żyć i kupować wygodnie, tak jak mu się podoba – innych opcji nie bierze pod uwagę).

Chcemy kupować mobilnie

Polacy pytani o to, co najbardziej przeszkadza im w dokonywaniu zakupów online przez urządzenia mobilne, najczęściej wskazują niedostosowanie stron do wymagań smartfonów i tabletów. Nie ma się czemu dziwić – na 4-5 calowym ekranie telefonu nie da się wygodnie przechodzić między sekcjami strony, a tym bardziej zatwierdzać zamówienia. Jeszcze kilka lat temu po prostu otworzylibyśmy laptop i kupili produkt w tradycyjny sposób. Dziś jest inaczej. Chcemy być mobilni, dlatego znajdziemy sobie firmę, która ma responsywną wersję strony www i tam dokonamy zakupu.

Oczywiście responsywną wersję strony powinny mieć nie tylko sklepy internetowe, ale generalnie wszystkie firmy, które publikują swoje oferty i promują się online. Badania pokazują, że coraz więcej osób zapoznaje się z tymi informacjami właśnie za pośrednictwem smartfonów i tabletów, dokonując w ten sposób wstępnej selekcji i kontaktując się z wybraną firmą później. Jeśli nie będą w stanie na małym ekranie odczytać cennika, poznać zakresu specjalizacji, to naprawdę nie zadadzą sobie trudu, aby ustalić to siedząc przed komputerem. Taka strona po prostu zostanie przez nich z góry skreślona – włącznie z firmą, którą witryna promuje.

Bardziej technicznym, ale również ważnym powodem, dla którego trzeba dziś zainwestować w responsywność firmowej strony www, jest działanie Google. Wyszukiwarka wyraźnie promuje w wynikach wyszukiwania witryny, które poprawnie wyświetlają się na urządzeniach mobilnych. Łatwiej jest im zatem dotrzeć do potencjalnych klientów.

Responsywną wersję strony www najlepiej jest przygotować już na etapie tworzenia witryny, jednak można także dostosować pod tym kątem istniejącą stronę. Ważne, aby zdecydować się na to jak najszybciej, bo klienci nie mają zamiaru czekać.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie