Jak zwiększyć atrakcyjność formularza kontaktowego na stronie?

Maciej Piwowski
24.07.2017

Formularz kontaktowy jest niezbędnym elementem każdej strony internetowej, której celem jest pozyskanie klienta lub przynajmniej zachęcenie użytkownika do nawiązania kontaktu z firmą. Często się zdarza, że klient dociera do zakładki z formularzem, ale ostatecznie rezygnuje z jego wypełnienia. Dlaczego? Powody są bardzo różne, jednak najczęściej wina leży po stronie złej optymalizacji szablonu formularza. Podpowiadamy, jak w prosty sposób zwiększyć jego atrakcyjność i tym samym zachęcić użytkownika do jego wypełnienia.

Im mniej pytań, tym lepiej

Ludzie nie lubią być inwigilowani, a w Internecie mają jeszcze możliwość natychmiastowego zakończenia „konwersacji” ze zbyt wścibską firmą, która stworzyła formularz przypominający niemal ankietę osobistą. Klient wszedł na stronę, aby szybko zdobyć potrzebne mu informacje i jeśli te są dla niego dość satysfakcjonujące, chce równie szybko nawiązać kontakt z firmą. Nie chwyta za telefon, bo wypełnienie formularza jest wygodniejsze i daje większe poczucie anonimowości.

Cała idea legnie jednak w gruzach, jeśli wypełnienie formularza będzie zajmować np. 10 minut, a pytania będą tak skonstruowane, że użytkownik nie do końca zrozumie, o co właściwie chodzi. Pamiętaj więc, że formularz kontaktowy musi być banalnie prosty i krótki – wystarczą takie elementy, jak:

  • Imię (ewentualnie nazwisko) klienta,
  • Numer telefonu (nieobowiązkowy),
  • Adres e-mail,
  • Treść zapytania.

Skutecznie kieruj do formularza

Celem właściciela strony internetowej jest to, aby jej użytkowników podjął jakąś akcję. W przeciwnym razie jego wizyta nie przekłada się na żadne konkrety dla przedsiębiorcy. Aby tak się stało, użytkownik musi trafić do zakładki z formularzem i go wypełnić. Zachęć go do tego!

Nie wystarczy tylko umieścić formularz w zakładce Kontakt i czekać. Zachęta do wypełnienia formularza powinna się znaleźć na końcu każdej zakładki ofertowej czy opisu produktu. Jeśli prowadzisz blog, dobrze będzie kończyć niektóre wpisy tekstem w stylu: „Hej, podoba Ci się to, jak piszemy? Zgadzasz się z naszymi wnioskami? Skontaktuj się z nami i poznaj naszą całą ofertę!”

Ważne!

Nie przesadzaj jednak z liczbą przycisków CTA (call to action), bo na dłuższą metę mogą być one irytujące dla użytkownika i odrywać go od treści.

Intuicyjna i szybka obsługa

Jeśli kiedykolwiek wypełniałeś jakiś test, to dobrze wiesz, że najłatwiej i najchętniej rozwiązuje się pytania zamknięte, w których wystarczy tylko zaznaczyć prawidłową odpowiedź. Ten sam schemat działa w przypadku formularza. Daj użytkownikowi możliwość wyboru jakiegoś pola bez konieczności używania klawiatury.

Przykładowo. Jeśli chcesz, aby zapytanie trafiło do odpowiedniego działu Twojej firmy, nie zmuszaj użytkownika do ręcznego wpisania nazwy działu. Pozwól mu wybrać go z rozwijanej listy. Możesz również skrócić cały proces zadawania pytania poprzez dodanie opcji w stylu:

  • Chcę zapytać o cenę,
  • Chcę otrzymać rabat,
  • Chcę z wami współpracować,
  • Chcę wam coś sprzedać.

To znacznie skraca czas wypełniania formularza, a tym samym skłania użytkownika do nawiązania kontaktu z firmą.

Testuj

Nigdy nie zakładaj, że raz wybrany szablon formularza jest idealny i będzie skuteczny na wieki. Co jakiś czas sprawdzaj, jak liczba wizyt przekłada się na liczbę zapytań przesłanych przez formularz. Jeśli wygląda to słabo, to gdzieś jest problem i może to być właśnie kwestia nieprzyjaznego układu formularza kontaktowego.

Intuicyjny, estetyczny i przede wszystkim prosty formularz znacznie zwiększa szansę na to, że użytkownik z niego skorzysta. Zostawiając swoje dane da Ci do zrozumienia, że Twoja oferta go zainteresowała, a stąd już tylko krok do nawiązania współpracy.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie