Nie zawsze warto ratować starą stronę www. 5 powodów, dla których lepiej zainwestować w nową

Remigiusz Szulc
06.12.2015

Polskie firmy są aktywne w sieci od wielu już lat, ale niektóre z nich wyraźnie przespały moment, w którym należało wykonać redesign ich stron www. W efekcie posiadają witryny jakościowo znacznie odstające od współczesnych norm. Otrzymujemy sporo zapytań o to, czy warto ratować starą stronę www. To zależy od konkretnej sytuacji, jednak w zdecydowanej większości przypadków korzystniejsze dla klientów jest stworzenie strony www na nowo. Dlaczego? Oto 5 powodów.

  1. Redesign strony = redesign brandugdy firma decyduje się przeprowadzić istotne zmiany w wyglądzie i funkcjonalności strony, to zwykle oznacza to, że zmienia strategię marketingową lub potrzebuje odświeżenia swojej marki. Jest to idealny moment, aby pomyśleć o kompleksowych działaniach. Zlecenie prac jednej agencji reklamowej jest korzystne finansowo i rozsądne – mamy bowiem gwarancję, że wszystkie podejmowane działania będą spójne. Jeśli poprzestaniemy na odświeżeniu strony, ale zostawimy stare logo i inne elementy identyfikacyjne firmy, to efekt również będzie tylko połowicznie udany.
     
  2. Czasami nie ma już czego ratowaćstrony internetowe stworzone np. w latach 2000-2005 mocno nie przystają już do dzisiejszych standardów. W Internecie czas biegnie wielokrotnie szybciej niż w normalnym życiu. Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że stosowane 10-15 lat temu rozwiązania nie będą już podatne na żadne modyfikacje lub też nie zadziałają, gdy spróbujemy dostosować je do współczesnych standardów programistycznych i graficznych. Pisząc wprost – jakiekolwiek poprawki będą niemożliwe do wprowadzenia.
     
  3. Koszty – zrobić można niemal wszystko, ale jakim kosztem? To kluczowe zagadnienie. Jeśli firma upiera się, aby agencja bazowała na pierwotnych rozwiązaniach i „tylko dodała kilka bajerów”, to musi się liczyć z tym, że koszt poprawek może być równy temu, jaki zapłaciłaby za stworzenie strony od podstaw. Webmasterzy zdecydowanie bardziej wolą bowiem tworzyć coś nowego niż męczyć się z poprawianiem tego, co nie jest ich dziełem.
     
  4. Brak systemu zarządzania treścią – dziś standardem jest, że każda nowa strona posiada tzw. CMS, jednak kilka lat temu wcale nie było to aż tak oczywiste. Istnieje cała masa stron, których właściciele nie są w stanie w żaden sposób wpływać na publikowaną na nich treść. Gdy tylko chcą dodać jakąś informację muszą się kontaktować z wykonawcą, a ten przecież mógł już dawno zamknąć interes. W takiej sytuacji naprawdę dużo lepszym i korzystniejszym rozwiązaniem jest stworzenie nowej strony, tym razem w oparciu o dedykowany CMS. Właściciel będzie wówczas miał pełną kontrolę nad treścią. Implementacja systemu zarządzania treścią do starej strony nie jest wcale taka prosta.
     
  5. Błędy, awarie, ataki – stare strony internetowe korzystały z rozwiązań, które obecnie nie gwarantują im bezproblemowego działania. Po kolei ujawniają się więc problemy, które utrudniają korzystanie z witryny, a nierzadko wręcz to uniemożliwiają. Wychwycenie i usunięcie wszystkich tych problemów jest na tyle czasochłonne, że okazuje się ekonomicznie nieuzasadnione. Nie zapominajmy też, że Internet bardzo się na przestrzeni lat zmienił. Stare, niezabezpieczone np. certyfikatem SSL strony są podatne na ataki, a zatem nie gwarantują ich użytkownikom bezpieczeństwa.
     

W praktyce więc efektywny i opłacalny redesign strony warto przeprowadzić wyłącznie w przypadku względnie świeżych witryn, przy produkcji których po prostu zostały popełnione mniejsze lub większe błędy projektowe. O wprowadzeniu poprawek warto też pomyśleć w przypadku stron, które z jakichś powodów przestały być atrakcyjne dla grupy docelowej, ale nadal mają sporo do zaoferowania pod względem funkcjonalności.

 

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie