Soluma

Kto tworzy reklamę radiową? Poznaj autorów spotów

Słuchając niektórych reklam radiowych można dojść do wniosku, że stworzenie „profesjonalnego” spotu trwa kwadrans i może odbyć się w przerwie meczu piłkarskiego. Zgoda, jakość reklam emitowanych w eterze drastycznie spada, jednak nadal można w gąszczu słabych produkcji usłyszeć prawdziwe perełki. Za ich powstanie odpowiada zwykle sztab ludzi. Kto? Poznaj autorów dobrych spotów radiowych.

Copywriter

Od niego wszystko się zaczyna i na nim wszystko kończy. To od kreatywności copywritera zależy ostateczny kształt reklamy radiowej. Copywriter opracowuje całą koncepcję spotu, następnie wymyśla historię, pisze postaci, wyznacza role lektorom i zgrabnie ubiera to wszystko w słowa. Po stronie jego kompetencji jest nawet wskazanie pożądanych dźwięków czy podkładu muzycznego.

Na pracy copywritera nie wolno oszczędzać. Spot za 100 złotych na pewno nie będzie szczytem kreatywności, a tylko wyróżniająca się produkcja ma szansę trafić do słuchaczy.

Lektor

Ewentualnie lektorzy, jeśli kwestie w spocie zostały rozpisane na więcej osób. Dobry lektor jest filarem udanego spotu radiowego. Wiadomo przecież, że w radiu nie ma obrazu, dlatego o pracy lektora często mówi się, że „maluje głosem”. Wiele zależy od jakości samego tekstu, ale słaby lub źle dobrany lektor może zniweczyć starania nawet genialnego copywritera.

Ciekawostka

Badania wskazują, że słuchacze wolą męskie głosy, dlatego reklamy częściej pisze się pod lektorów.

Piosenkarz

Zaskoczenie? Nie do końca. Okazuje się, że jednym z najskuteczniejszych formatów reklamowych w radiu są spoty śpiewane, a więc oparte na jakiejś prostej piosence. Wiele firm to wykorzystuje, choć należy zaznaczyć, że wymaga to przeznaczenia znacznie większego budżetu na produkcję.

Warto wiedzieć

Jeśli piosenka ma być oparta na znanej melodii (i być parafrazą oryginalnego tekstu) to dodatkowo trzeba zapłacić za prawa autorskie.

Dźwiękowiec/montażysta

Wymieniamy te funkcje obok siebie, bo realia są takie, że dźwiękowiec zwykle i tak wypełnia zadania montażysty. Po nagraniu kwestii lektorskich w studiu następuje etap składania reklamy. Dobiera się muzykę, efekty dźwiękowe, ewentualnie przyspiesza głos lektora, aby cała kwestia zmieściła się w wyznaczonym czasie. Na tym etapie bardzo często trzeb podjąć decyzję o skróceniu spotu.

Tak w dużym skrócie wygląda produkcja profesjonalnego spotu radiowego. Najczęściej zleca się ją stacji radiowej, która posiada własnej studio producenckie. Klient po wykupieniu spotu otrzymuje tzw. metryczkę, dzięki której będzie mógł w przyszłości wykorzystać reklamę w innym radiu (o ile nie wyklucza tego umowa).

W praktyce

Więcej w tym dziale:


Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.