Temat miesiąca: jak zdobyć klientów w social media? Sprawdź najlepsze sposoby

Magdalena Siwko
31.12.2019

Nie będziemy oryginalni pisząc, że media społecznościowe to dziś potęga i drugie – zaraz za wyszukiwarką Google – źródło informacji w sieci. Dawno minęły czasy, gdy traktowaliśmy je wyłącznie w kategorii rozrywki. Dziś social media służą nam do komunikacji, kreowania swojego wizerunku, zaspokajania potrzeb emocjonalnych, wyszukiwania przydatnych rzeczy, przyciągania uwagi itd. Media społecznościowe są również podstawowym źródłem pozyskiwania klientów przez firmy, które się w nich promują. Twój biznes może i powinien pójść tym samym tropem.

Przygotowaliśmy dla Ciebie rzeczowy, przystępny poradnik, w którym zdradzamy najskuteczniejsze obecnie sposoby na zdobycie klientów w social media – przede wszystkim na Facebooku. To bardzo wartościowa lektura dla przedsiębiorców, którzy chcą uniknąć błędów i niepotrzebnych wydatków.

Zacznij od zbudowania marki

Oczywiście możesz do tego wykorzystać właśnie social media, choć nie zapominaj, że marka musi mieć fundamenty. Przede wszystkim potrzebujesz elementów komunikacji wizualnej, czyli logotypu oraz strony internetowej. Na tym będziesz budować rozpoznawalność brandu. Na marce nie wolno oszczędzać, ponieważ warunkiem sukcesu kampanii marketingowej na Facebooku jest zdobycie zaufania użytkowników, czyli potencjalnych klientów.

Marka, która już na pierwszy rzut oka prezentuje się amatorsko, będzie miała bardzo utrudnione zadanie. W dodatku słaby brand wymaga jeszcze większych wydatków na reklamę, czego możesz łatwo uniknąć od razu inwestując w porządną identyfikację marki (nie zapomnij również o dobrej nazwie oraz sloganie).

Rada

Obecnie standardowym elementem identyfikacji wizualnej marki staje się jej profil np. na Facebooku. Zadbaj o jego wysoką estetykę, pamiętaj też o uzupełnieniu wszystkich informacji o marce.

Obserwuj zachowania użytkowników profilu marki

Gdy już uda Ci się pozyskać pierwszych użytkowników – a nie powinno to być szczególnie trudne, zawsze możesz sobie pomóc niewielką kampanią reklamową – wykorzystaj fakt, że chcąc czy nie chcąc dzielą się oni z Tobą informacjami o sobie. Sprawdź, kto zagląda na profil, przeanalizuj podstawowe dane, takie jak struktura wiekowa, płeć, zainteresowania, miejsce zamieszkania etc. To wszystko pozwoli Ci ocenić, kim właściwie jest użytkownik docelowy, do którego powinieneś adresować kampanię na Facebooku.

Remarketing

Jest bardzo prawdopodobne, że większość osób odwiedzających profil Twojej marki np. na Facebooku nie wykona na nim żadnej akcji, czyli nie skomentuje postu, a tym bardziej nie przejdzie na stronę sprzedaży. To nie oznacza, że musisz z nich zrezygnować. Klient internetowy potrzebuje porządnej zachęty do tego, aby sięgnąć do portfela. Nie zapominaj, że użytkownicy sieci są zewsząd atakowani potokiem informacji i trudno jest im spamiętać wszystkie marki, z którymi mieli kontakt. Warto więc im o sobie przypomnieć, do czego wykorzystujemy właśnie remarketing.

Remarketing polega na wyświetlaniu reklam użytkownikom, którzy odwiedzili profil marki, ale nie wykonali żadnej akcji (czyli, pisząc marketingową nowomową, nie doszło do konwersji). Do przeprowadzenia takiej kampanii idealnie nadaje się Facebook. Wpinając narzędzie o nazwie Facebook Pixel do swojej strony, możesz zacząć zbierać szczegółowe informacje o odwiedzających ją osobach. W ten sposób automatycznie są tworzone listy remarketingowe, czyli gotowe bazy odbiorców reklam. Remarketing ma tę zaletę, że pozwala skierować reklamę właśnie do tych osób, które na pewno będą zainteresowane jej treścią.

Przykład:

Masz sklep z damską bielizną, który promujesz na Facebooku. Zauważyłeś, że mnóstwo użytkowników wchodzi na jego stronę bezpośrednio z tego portalu, ale niczego nie kupuje. Skieruj do nich kampanię remarketingową, w ramach której zaoferujesz na przykład 5% rabat dla klientów z Facebooka.

Dobra reklama to podstawa

Nie licz na to, że wystarczy wyemitować byle jaką reklamę na Facebooku, na przykład korzystając z szablonowego generatora, by z miejsca zacząć pozyskiwać klientów. Nie ma znaczenia, w jakiej działasz branży – z pewnością masz silną konkurencję, która już reklamuje się w social media. Wniosek? Musisz się wyróżnić na jej tle, również pod kątem nośników reklamy.

Tutaj sprawa wydaje się prosta: na Facebooku zdecydowanie najlepiej sprawdzają się reklamy wizualne, przy czym bezpieczniejsze są statyczne banery. Użytkownicy generalnie nie lubią reklam, które znienacka się uruchamiają (mamy na myśli reklamy video). Atrakcyjny baner z kreatywnym hasłem i porządnym copywritingiem (tekst reklamowy w treści postu) to coś, na czym nie możesz oszczędzać chcąc pozyskiwać klientów w social media.

Bądź blisko użytkowników

Przede wszystkim ich nie ignoruj. Rosnąca popularność profilu marki może Cię w pewnym momencie przytłoczyć, gdy nagle zaczniesz otrzymywać mnóstwo zapytań. Zwróć uwagę, że dla coraz większej grupy konsumentów social media są podstawowym kanałem komunikacji z markami. Nie zdziw się więc, że pomimo szczegółowo opisanej oferty na stronie internetowej, cały czas otrzymujesz te same pytania np. na Messengerze czy w komentarzach. Choć jest to męczące i irytujące, powinieneś udzielać odpowiedzi. W ten sposób niwelujesz naturalny dystans, jaki dzieli markę od jej klienta, co jest największą zaletą mediów społecznościowych.

Na koniec kwintesencja każdej kampanii reklamowej, czyli analiza efektywności. Musisz na bieżąco sprawdzać, czy podjęte działania w social media przynoszą oczekiwane efekty. Panel reklamowy na danym portalu społecznościowym pozwoli Ci sprawdzić podstawowe statystyki, m.in. liczbę konwersji (najczęściej będzie to liczba kliknięć w reklamę), a Google Analytics da odpowiedź na pytanie, czy i jak bardzo wzrósł ruch na stronie z mediów społecznościowych.

Nie osiadaj też na laurach i nie zachłyśnij się początkowymi sukcesami. Każda, nawet najlepiej zaprojektowana kampania, z czasem będzie wymagać modyfikacji.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.