Advertaiment – nie pozwól klientowi oderwać oczu od produktu!

Marek Szydełko
28.02.2017

Standardowy widz wraz z rozpoczęciem bloku reklamowego natychmiast traci koncentrację. Przełącza kanał, idzie sobie zrobić herbatę, zagląda do Internetu. Nic nowego. Firmy, które wykupują reklamy, bardzo na tym tracą i będą tracić coraz więcej (ponieważ spada też liczba osób oglądających telewizję). Czy można temu przeciwdziałać? Tak – świetnym rozwiązaniem jest advertaiment, czyli połączenie rozrywki z promocją marki. W tym artykule przybliżymy Ci to zjawisko i pokaże jego różne oblicza.

Czym dokładnie jest advertaiment?

Słowo advertaiment powstało z połączenia advert, czyli reklama i entertaiment, czyli rozrywka. Brzmi karkołomnie, bo jednak większość konsumentów twierdzi, że reklama w żadnym stopniu nie dostarcza im rozrywki. Rzecz w tym, że naprawdę mało osób zdaje sobie sprawę, jak często zapoznaje się z produktem nawet o tym nie wiedząc.

To właśnie główna idea advertaiment. Przemycanie marki w sposób podprogowy, nienachalny, niewadzący nikomu. Blok reklamowy to wyodrębniona część programu telewizyjnego – każdy może z niego zrezygnować. Jeśli jednak reklama zostanie wtłoczona w wartościowy dla odbiorcy content (serial, film, program rozrywkowy), to widz nie zrezygnuje z jej oglądania. Bo nie może.

Różne modele tej strategii

Advertaiment ma wiele twarzy, a rozwój tej strategii wymusili sami odbiorcy, którzy zaczęli narzekać na zbyt nachalne promowanie marek w produkcjach telewizyjnych i nie tylko (można to robić w praktycznie każdym wytworze kultury).

Najpopularniejsze formy advertaimeent to:

  • Product placement – klasyka gatunku. Strategia polega na lokowaniu produktu w jakimś wytworze wizualnym. Najczęściej produkt staje się integralną częścią scenariusza – np. bohater serialu myje zęby konkretną pastą do zębów, której logo jest doskonale widoczne. Czasami product placement nie wymaga nawet płacenia za to. Zdarza się, że marka jest na tyle rozpoznawalna, że umieszcza się ją z uwagi na dobro scenariusza. Aktor może np. używać komputera Apple, bo gra postać zamożną, pracującą w ekskluzywnym biurowcu.
     
  • Product integration – jak sama nazwa wskazuje jest to takie prowadzenie fabuły, aby produkt występował w niej w sposób możliwie naturalny, a wręcz był punktem wyjścia do rozwoju akcji. Bohater może np. prowadzić rozmowy z przyjaciółmi podczas gry na konsoli konkretnej marki. Bohaterka książki może być genialną hakerką dzięki temu, że używa wydajnego ultrabooka.
     
  • Advertaiment w grach komputerowych – lokowanie produktów może występować także poza telewizją, czego doskonałym przykładem są gry wideo. Każdy, kto grał w słynną serię FIFA na pewno widział, że na banerach okalających boisko piłkarskie pojawiają się reklamy – ma to z jednej strony symulować realizm rozgrywki, a z drugiej daje duże pole do zarabiania na reklamodawcach.
     
  • Branded entertaiment – to najbardziej zaawansowana, ale też najbardziej kosztowna forma advertaiment. Firma, która chce się świetnie wypromować, może stworzyć własną produkcję – wówczas scenariusz jest tworzony ściśle pod kątem wymagań marki. Przykładem może być np. serial, którego akcja rozgrywa się w konkretnym banku lub książka beletrystyczna, która opisuje losy pracownika konkretnej firmy.
     

Wybór formy advertaiment zależy głównie od potrzeb marki oraz budżetu, jakim dysponuje firma. Media są na to bardzo otwarte, ponieważ pozwala im to zarabiać krocie na reklamach, jednocześnie bez wydłużania bloków reklamowych, które i tak mało kto ogląda.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie