Chcesz sprzedać firmę? Wcześniej zainwestuj w jej markę!

Krzysztof Jagielski
09.04.2018

W życiu przedsiębiorcy zawsze może się pojawić moment całkowitego wypalenia. Męcząca walka z urzędnikami, niesolidnymi kontrahentami, troszczenie się o zamówienia, niepewność jutra – to potrafi wykończyć psychicznie. Wówczas pojawia się naturalna myśl: czas sprzedać firmę. Pomysł nie jest zły, o ile jesteś w stanie uzyskać za swój biznes atrakcyjną cenę, która pozwoli Ci wieść życie rentiera lub zainwestować w nową działalność. To niestety nie jest takie pewne. Możesz jednak istotnie wpłynąć na poziom zainteresowania i hojność potencjalnych nabywców. Zacznij od zbudowania mocnej marki!

Najdroższe są firmy, które coś znaczą na rynku

Zastanów się: czy kupiłbyś firmę Jana Kowalskiego, o której poza rodziną właściciela słyszała może garstka osób? Niekoniecznie. Nawet jeśli zdecydowałbyś się na ten krok, to kwota, którą byłbyś w stanie zapłacić, co najwyżej odzwierciedlałaby wartość fizycznego majątku. W żadnym razie nie dopłaciłbyś natomiast za markę. Z prostego powodu: tej marki po prostu nie ma.

Dokładnie taki sam schemat obowiązuje w przypadku zakupu dowolnego przedsiębiorstwa. Potencjalni inwestorzy zawsze w pierwszej kolejności oceniają wartość marki oraz potencjał jej dalszego rozwoju. Jeśli firma nie jest w ogóle rozpoznawalna, to przedmiotem zakupu może być jedynie jej wyposażenie, ewentualnie portfel klientów. Tyle. Co oczywiste, cena transakcji nie będzie oszałamiająca.

Zupełnie inaczej jest z firmami, które mają markę. Wówczas wartość transakcji determinuje jej rozpoznawalność. Inwestor chętnie zapłaci sowitą cenę za przedsiębiorstwo, które wykazuje potencjał dalszego rozwoju. Takie, którego nie trzeba budować praktycznie od podstaw, dzięki czemu można od razu na nim zarabiać.

Elementy marki, które mają znaczenie dla inwestorów

Ocena wartości marki jest bardzo złożonym procesem, w którym biorą udział doświadczeni analitycy biznesowi. Zawsze jednak zwracają oni uwagę na kilka podstawowych kwestii:

  • Identyfikację wizualną marki – czy posiada ona atrakcyjne logo, stronę internetową, nazwę, slogan itd.
  • Pozycję marki na rynku – czy posiada ona bogaty portfel klientów, czy osoby znajdujące się w grupie docelowej kojarzą markę, czy marka cieszy się zaufaniem, czy budzi pozytywne emocje?
  • Zaplecze marketingowe – czy marka jest rozpoznawalna w sieci, czy ma strategię promocji, czy prowadzi kompleksowe, dobrze zaplanowane działania marketingowe na różnych polach, czy jej wizerunek jest odpowiednio chroniony?

Wszystkie te elementy składają się na kluczowy czynnik, czyli potencjał rozwoju. Chodzi tutaj o to czy, firma osiągnęła już szczyt swoich możliwości, czy może wystarczy udoskonalić model biznesowy, by osiągnąć jeszcze wyższe zyski i wprowadzić markę do pierwszej ligi w branży?

Rada

Wyobraź sobie, że chcesz kupić nowy samochód. Do wyboru masz modele znanych, szanowanych marek, ale nagle pojawia się oferta zakupu jakiegoś „wynalazku”, o którym nigdy wcześniej nie słyszałeś. Czy podjąłbyś ryzyko? No właśnie. Tak samo myślą inwestorzy biznesowi.

Twoja firma nie ma marki? Poczekaj ze sprzedażą!

Sprzedaż firmy to bardzo poważna decyzja i na pewno nie chcesz przeprowadzić tego procesu na chybcika. Zanim więc wykonasz jakiegoś ruchy, zainwestuj pewne środki w zwiększenie rozpoznawalności przedsiębiorstwa, czyli w dobrze zaprojektowane działania marketingowe. Czasami wystarczy kilka miesięcy, aby znacząco poprawić stopień świadomości marki w grupie docelowej, co bezpośrednio wpłynie na wartość przedsiębiorstwa.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie