Czego możesz się dowiedzieć zaglądając do panelu Google Analytics Twojej firmowej strony www?

Jerzy Biernacki
02.07.2019

Google Analytics to zdecydowanie najpopularniejsze narzędzie do analizowania ruchu na stronie internetowej. Można dyskutować na temat wiarygodności publikowanych danych, ale nie da się zaprzeczyć, że Analytics stanowi kopalnię cennych informacji dla każdego właściciela firmowej witryny. Jeśli do tej pory nie zaglądałeś do panelu, to czas najwyższy się przełamać. Sprawdź, czego właściwie możesz się dowiedzieć analizując statystyki strony zgromadzone przez Google Analytics.

Kto i jak często odwiedza stronę

To podstawowe informacje, w praktyce kluczowe dla właściciela witryny. Dzięki Google Analytics możesz się dowiedzieć, kim są osoby, które trafiają na Twoją firmową stronę www. To z kolei daje pewien obraz grupy docelowej usługi czy produktu. Analytics zbiera mnóstwo danych personalizujących użytkowników, chociażby na temat ich lokalizacji. Możesz więc łatwo ustalić, czy na Twoją stronę chętniej zaglądają mieszkańcy wielkich miast, czy może małych miejscowości.

Bardzo ważnym zbiorem informacji jest ten odnoszący się do czasu, jaki użytkownicy spędzają na stronie. Tutaj wyróżnimy dwie kategorie: średni czas trwania sesji oraz strony/sesja (czyli ile stron średnio przegląda jeden użytkownik). Dlaczego jest to takie ważne? Ponieważ jeśli czas obecności użytkowników na stronie jest bardzo krótki, może to świadczyć albo o jej nieefektownym wyglądzie, albo niskiej funkcjonalności, albo źle prowadzonych działaniach marketingowych. Użytkownicy trafiają na stronę, ale zawarta na niej treść nie jest tym, czego szukają.

Oczywiście z panelu Google Analytics dowiesz się też, ile osób właściwie odwiedza stronę i czy ich liczba rośnie (powinno tak być w przypadku prowadzenia działań promujących witrynę, np. reklamy Google Ads).

Źródła pozyskiwania

Ta część danych analitycznych zdradza, w jaki sposób użytkownicy trafiają na stronę. Najbardziej pożądany jest wysoki współczynnik pozyskania użytkowników metodą organiczną, czyli po prostu przez wyszukiwarkę. Świadczy to o tym, że strona jest dobrze wypozycjonowana i wypełniona odpowiednią treścią.

Ruch można jednak pozyskiwać także poprzez reklamy (w panelu określa się to jako „Paid”) czy za pośrednictwem mediów społecznościowych („Social”) oraz linków zewnętrznych umieszczonych na innych stronach („Referral”). Z kolei pozyskania „Direct” oznaczają, że użytkownicy weszli na stronę poprzez wpisanie jej adresu w pasku przeglądarki – świadczy to o dobrej rozpoznawalności marki przedsiębiorstwa.

Zachowania

Ta sekcja zdradza, co właściwie użytkownicy robią na Twojej stronie. Najważniejsza informacja dotyczy tego, jakie podstrony serwisu są przez nich najchętniej odwiedzane. Dzięki temu możesz zmodyfikować strategię marketingową, by kierować więcej ruchu na inne podstrony, które są kluczowe dla Twojego biznesu.

Panel Google Analytics początkowo może przerażać, ale dość szybko odnajdziesz się w gąszczu informacji. Zalecamy, abyś zaglądał do statystyk przynajmniej raz w miesiącu. Jest to ważny element kontrolowania aktywności biznesu w sieci.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie