Czy warto stworzyć stronę internetową samodzielnie? 5 dowodów na to, że nie

Mateusz Nowak
05.11.2015

Strona internetowa jest dziś podstawowym narzędziem promocji firmy w sieci i trudno sobie wyobrazić funkcjonowanie przedsiębiorstwa bez takiej właśnie elektronicznej wizytówki. Firmy o tym wiedzą, ale szukając oszczędności często decydują się na półśrodki. Klasycznym przykładem jest próba samodzielnego przygotowania strony w oparciu o dostępne w sieci darmowe szablony i kreatory. To nie jest dobry pomysł. Przekonamy Cię, że nie warto tworzyć strony internetowej samodzielnie. Mamy na to 5 mocnych dowodów.

  1. Efekt będzie mizerny – gdyby każdy mógł tworzyć strony internetowe samodzielnie, to agencje interaktywne i reklamowe nie miałyby co robić. Jest jednak inaczej. To tak, jak z pracami remontowymi. Owszem, pomalowanie ścian nie jest żadną filozofią, ale już kładzenie glazury czy tynkowanie wymaga jednak konkretnych umiejętności i sprzętu. Jeśli więc spróbujesz zrobić stronę samodzielnie, nie mając żadnej wiedzy i doświadczenia, możesz się spodziewać wyłącznie kiepskiego efektu. Uwierz, to widać – choćbyś był bardzo dumny ze swojego dzieła.
  2. Chytry dwa razy traci – stare powiedzenie świetnie się w naszej branży urzeczywistnia. Samodzielnie przygotowana strona praktycznie zawsze oznacza podwójną stratę. Najpierw – czasu, bo trzeba na to poświęcić mnóstwo energii i godzin, które przecież można spożytkować po prostu na prowadzenie biznesu. Później – pieniędzy, bo taki produkt musi poprawić lub zbudować na nowo profesjonalna agencja interaktywna. Jeśli sądzisz, że skorzysta z Twojego projektu i zapłacisz dzięki temu mniej, to się mylisz.
  3. Szkoda nerwów – jeśli nigdy wcześniej nie miałeś do czynienia z budową stron www, to miej pewność, że próba samodzielnego stworzenia własnego serwisu będzie dla Ciebie drogą przez mękę. Choć darmowe kreatory są dość przejrzyste, to jednak wymagają nauki, a to pochłania czas. W końcu trafisz też na zagadnienie, którego nie rozumiesz, co będzie rodzić potężne pokłady frustracji. Zostawisz pracę w pół drogi, ale straconego czasu nikt Ci już nie zwróci.
  4. Darmowa promocja to słaba promocja – może Ci się wydawać, że tworząc stronę www samodzielnie oszczędzasz mnóstwo pieniędzy. Zastanów się jednak, po co właściwie Ci ta strona? Chcesz ją mieć, aby przyciągać klientów, prawda? Czy sądzisz, że taki amatorski produkt osiągnie ten cel? Czy myślisz, że w dobie tak ogromnej konkurencji strony wyglądające, jakby miały 15 lat, naprawdę będą chętnie odwiedzane przez użytkowników?
  5. Pieniądz robi pieniądz – to nadrzędna zasada biznesu i trzeba się jej trzymać. Jeśli już na początku swojej biznesowej drogi zakładasz, że będziesz na wszystkim oszczędzać, to nie wróżymy Ci wielkich sukcesów. Musisz inwestować, aby później wyciągnąć pieniądze. Tak to działa. Inwestycja powinna być oczywiście przemyślana, dlatego do produkcji strony wybierz profesjonalną agencję, a nie amatorów i pod żadnym pozorem nie rób tego sam. Namęczysz się, a efekt naprawdę nikogo nie przekona. Chyba, że masz ukryty talent, ale w takim razie marnujesz się w obecnej branży.

Wiele firm decyduje się też na popularne w sieci oferty polegające na darmowym zbudowaniu strony www przez zewnętrznego wykonawcę. Kusi, ale pamiętaj, że nie ma darmowych obiadów. Ktoś na tym musi zarobić i stanie się to Twoim kosztem. Na takiej stronie treść będzie po prostu przykryta masą reklam, co po pierwsze podważa profesjonalny wizerunek firmy, a po drugie bardzo przeszkadza stronie w zdobyciu wysokich pozycji w wyszukiwarce.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie