Na co koniecznie trzeba zwrócić uwagę projektując responsywną stronę www

Remigiusz Szulc
05.11.2015

Mało było w ostatnich latach wydarzeń, które tak bardzo wpłynęły na sposób projektowania stron www, jak ekspansja urządzeń mobilnych. Korzystają z nich miliony Polaków, a przede wszystkim najbardziej atrakcyjne z punktu widzenia firm grupy klientów. Pytanie nie brzmi więc: czy warto mieć responsywną (poprawnie wyświetlającą się na ekranie smartfona lub tabletu) stronę www, ale: jak ją wykonać, by była rzeczywiście przyjazna użytkownikom? To podstawowe zadanie dla wybranej agencji reklamowej czy interaktywnej. Podpowiadamy, na co koniecznie trzeba zwrócić uwagę projektując responsywną stronę www.

Weź pod uwagę oczekiwania użytkowników

To o nich przecież nam chodzi, bo tylko ich aktywność na stronie sprawi, że wersja responsywna serwisu nie będzie tylko gadżetem. Projektując stronę dostosowaną do wymogów urządzeń mobilnych musimy więc skupić się na użytkownikach. Zastanówmy się, z jakiego urządzenia będą korzystać najczęściej? Jeśli prowadzimy sprzedaż on-line, to będzie będzie to smartfon. Jeśli natomiast nasza grupa docelowa odwiedza naszą stronę głównie po południu i wieczorem, to pewnie sięga po tablet.

Ta wiedza jest bardzo ważna, bo pozwala wyodrębnić elementy strony, które są kluczowe dla użytkowników i powinny być idealnie dopasowane do małego lub nieco większego ekranu urządzenia. Oceńmy też preferencje użytkowników i na pierwszy plan wysuńmy te elementy strony, które rzeczywiście najbardziej ich interesują – np. ofertę, blog czy cennik.

Usuń przeszkody

Można napisać niejeden artykuł na temat tego, co najbardziej przeszkadza użytkownikom stron www. W przypadku użytkowników mobilnych zawsze na pierwszym miejscu będą te elementy, które utrudniają im szybkie zapoznania się z interesującymi ich treściami. Usuńmy te przeszkody, a zyskamy naprawdę funkcjonalną responsywną wersję strony.

Jeśli więc zależy nam na tym, aby użytkownik szybko zapoznał się z naszą ofertą, a później skontaktował się z firmą, to po załadowaniu strony powinien go powitać czytelny obraz z listą produktów lub usług, a po zjechaniu niżej formularz kontaktowy. Te dwa elementy będą w tym przypadku kluczowe. Jeśli natomiast responsywna wersja strony ma naszym klientom po prostu ułatwić znalezienie adresu firmy „na mieście”, to właśnie dane kontaktowe powinny zostać wysunięte na pierwszy plan. Treści, które mogą użytkownikowi przeszkodzić w szybki znalezieniu tych informacji należy poukrywać.

Czas ładowania strony

Na koniec absolutnie kluczowa kwestia. Musimy mieć świadomość, że użytkownicy mobilni najczęściej korzystają z nieco wolniejszego łącza internetowego, w dodatku nie zawsze dysponują pakietem darmowego Internetu. Trzeba zatem przygotować responsywną wersję strony, która nie narazi ich na niepotrzebne koszty oraz będzie się bardzo szybko i bezproblemowo ładować na smartfonie czy tablecie.

Rezygnujemy więc z obszernych grafik, animacji czy filmików – to wszystko odstrasza użytkowników mobilnych. Stawiamy na prostotę i przejrzystość. Krótki czas ładowania strony doceni także Google, które premiuje dobrze skonstruowane strony responsywne w wynikach wyszukiwania.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie