Niechlujstwo – jeden z grzechów głównych przeciwko skuteczności strony internetowej

Marek Szydełko
05.11.2015

Profesjonalna strona internetowa firmy jest jak piękny dom. Każdy zachwyca się jego wyglądem, architekturą, doskonałym rozplanowaniem i wystrojem wnętrza. Wyobraźmy sobie jednak, że to cudo ma pomazane, brudne szyby w oknach. Odbiór natychmiast się zmienia, prawda? Takie szczegóły rzucają się nam w oczy i trzeba na nie zwrócić uwagę również w przypadku projektowania strony www. Niechlujstwo potrafi się bardzo zemścić, a niestety nadal się zdarza, nawet teoretycznie profesjonalnym wykonawcom. Poniżej znajdziecie przykłady takich brzydkich kwiatków.

  1. Błędy ortograficzne – fatalna sprawa, która negatywnie wpływa na wizerunek firmy. Choć piękna polszczyzna w Internecie raczej nie ma wielkiego zastosowania, to warto przynajmniej zadbać o to, aby treści, które umieszczamy na swojej firmowej stronie były pozbawione błędów, ciekawe, poprawne stylistycznie i gramatycznie. Wielu użytkowników i potencjalnych klientów zwróci na to uwagę.
  2. Amatorskie zdjęciaprojektując grafikę strony www trzeba korzystać z profesjonalnych fotografii w rozdzielczości dopasowanej do wymogów ekranów komputerów. Wiele firm próbuje jednak oszczędzać i dostarcza wykonawcy strony własne zdjęcia, nierzadko wykonane telefonem komórkowym. To duży błąd, który będzie miał wpływ na negatywny odbiór całej strony.
  3. Nieaktualne informacjestrona internetowa firmy jest jej wizytówką i pierwszym miejscem, do którego trafi większość klientów. Czy chcemy się im zaprezentować, jako niepoważni przedsiębiorcy? Jeśli publikujemy numer telefonu, który jest nieaktywny, to świadczy to wyłącznie o naszym niechlujstwie. Wszelkie dane umieszczane na stronie muszą być na bieżąco aktualizowane. Mając do dyspozycji system zarządzania treścią trzeba z niego korzystać – jest to proste i zajmuje dosłownie kilka chwil. Zaniedbanie może boleśnie odbić się na wizerunku firmy.
  4. Nieprofesjonalne zestawienia kolorystyczne – jak Cię widzą, tak Cię piszą. W Internecie ta zasada trzyma się bardzo mocno. Strona internetowa firmy w większości przypadków będzie pierwszym elementem, z jakim zapozna się klient. Musimy więc zrobić wszystko, aby ten kontakt był dla niego przyjemny. Nie może być tak, że strona prezentuje się nieprofesjonalnie, bo szybko analizujący to internauta uzna, że taka sama jest nasza firma. Nie zaufa przedsiębiorcy, który ma pstrokatą stronę w złym guście. Kolory powinny być jak najbardziej neutralne lub zestawione ze sobą w taki sposób, aby całość była spójna.
  5. Nieczytelna czcionka – kolejna sprawa wynikająca z typowego niechlujstwa i niezrozumienia, po co tak naprawdę tworzymy tę stronę internetową. Chcemy przecież przekazać użytkownikom jakieś konkretne informacje na temat firmy i jej oferty. W takim razie zadbajmy o to, aby nie musieli oni wpatrywać się z wysiłkiem w ekran lub zmieniać okularów, bo tekst jest napisany za małą lub fikuśną czcionką. Bywa też, że kolor czcionki zlewa się z tłem – to niedopuszczalne.

Na tego typu podstawowe błędy, choć można je bardzo łatwo usunąć, powinny baczną uwagę zwracać wszystkie agencje tworzące strony www. Ich obecność na witrynie świadczy fatalnie o jakości oferowanych usług, a w konsekwencji przekłada się na zły odbiór marki klienta.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie