Temat miesiąca: najlepsze narzędzia reklamy dla sklepu internetowego

Remigiusz Szulc
29.01.2020

Na koniec czerwca 2019 roku liczba sklepów internetowych w domenie .pl wyniosła blisko 32 tysiące. Sektor e-commerce należy do najbardziej dochodowych spośród wszystkich zaliczanych do kategorii tzw. nowych technologii – jego wartość szacuje się na około 40 miliardów złotych. Do robienia zakupów online przyznaje się już ponad połowa dorosłych Polaków. Wszystko to działa na wyobraźnię i motywuje kolejnych przedsiębiorców do wejścia na rynek e-sklepów.

Założenie takiego biznesu nie jest trudne, ale o wiele ciężej jest utrzymać się na powierzchni i osiągnąć sukces, również finansowy. Nie da się tego zrobić bez zainwestowania w reklamę. Właściciele sklepów internetowych mają do wyboru wiele narzędzi – bardziej i mniej skutecznych. W naszym artykule przybliżamy te, na które zdecydowanie warto postawić.

Linki sponsorowane

Zaczniemy od prawdopodobnie najchętniej wybieranego narzędzia przez właścicieli sklepów internetowych. Linki sponsorowane to łatwo dostępna forma reklamy, bo uruchomienie kampanii można przeprowadzić nawet samodzielnie. Zaznaczamy przy tym, że aby móc liczyć na realne efekty sprzedażowe, konieczne jest powierzenie tego specjalistom od reklamy Google Ads.

Zaletą linków sponsorowanych jest to, że reklamę można precyzyjnie skierować do konkretnej grupy odbiorców. Fajne jest też trzymanie budżetu w ryzach – jeśli założysz, że chcesz przeznaczyć na kampanię np. 1000 złotych miesięcznie, to ten budżet nie zostanie przekroczony.

Wady? Niestety bardzo wysoki koszt pozyskania klienta. Co prawda płaci się tylko za kliknięcia, ale jeśli kampania będzie mieć duży zasięg (a tylko taka przełoży się na zyski sprzedażowe), to trzeba będzie przeznaczyć na nią naprawdę spory budżet.

Google Shopping

Czyli inaczej – Google Zakupy. To inne narzędzie reklamowe od giganta rynku wyszukiwarek internetowych, stworzone specjalnie z myślą o branży e-commerce. Kampania polega na wyświetlaniu użytkownikom rekomendowanych produktów ze sklepu wraz z ceną i zdjęciem. Taki element w wyszukiwarce przyciąga uwagę użytkownika i znacznie zwiększa szansę na to, że odwiedzi on konkretny e-sklep.

Decydując się na kampanię Google Shopping trzeba koniecznie pamiętać, że na jej skuteczność kluczowy wpływ ma jakość strony docelowej, czyli jej prawidłowa optymalizacja oraz zadbanie o atrakcyjną prezentację produktu w sklepie (rozbudowany opis produktu, dobre zdjęcia).

Remarketing

Prędzej czy później z tego narzędzia reklamy skorzysta każdy właściciel e-sklepu, ponieważ jest ono bardzo skuteczne. Remarketing, w dużym uproszczeniu, polega na tym, aby w ramach kampanii przypomnieć się tym klientom, którzy już raz zajrzeli na stronę sklepu, ale niczego w nim nie kupili. Powody mogą być różne – być może na przeszkodzie stanęła zbyt wysoka cena. Jeśli sklep teraz ją obniżył, to powinien zainwestować w kampanię marketingową, co z dużym prawdopodobieństwem pozwoli pozyskać nowych, wcześniej nieprzekonanych klientów.

Blogowanie

Prowadzenie bloga na stronie sklepu internetowego to świetny sposób na to, aby zbudować trwałe relacje z klientami oraz przyciągnąć na stronę zupełnie nowe osoby. Blog pozwala wyjść poza klasyczny schemat przekazu marketingowego, jakim bez wątpienia są opisy produktów. W artykułach np. poradnikowych można sobie pozwolić na więcej swobody, nie skupiać się tak bardzo na aspekcie reklamowym, jednocześnie pokazując klientom swój profesjonalizm i znajomość branży.

Blog sam w sobie nie jest narzędziem reklamy czy tym bardziej sprzedaży. Należy go raczej traktować w kategorii wsparcia procesu kreowania marki sklepu. Fajnie sprawdza się, jako platforma komunikacji z klientami, zwłaszcza w połączeniu z social media.

Media społecznościowe

Nieocenione w przypadku promowania oferty sklepu internetowego. Jeśli nie chcesz lub nie możesz przeznaczyć osobnego budżetu na kampanię reklamową np. na Facebooku, to przynajmniej skup się na organicznym zwiększaniu zasięgu marki. Angażujące wpisy, konkursy, atrakcyjne grafiki – to wszystko przyciąga użytkowników i skłania ich do tego, by udostępniać profil sklepu swoim znajomym.

Media społecznościowe fajnie sprawdzają się też, jako platformy zwiększania zaufania do marki sklepu. Udostępnij opcję zrecenzowania produktu czy jakości obsługi. Nie blokuj komentarzy, a wręcz zachęcaj klientów, by podzielili się swoją opinią np. na Facebooku. Moderuj dyskusję, odpowiadaj na pytania, rozważ dołączenie Messengera do preferowanych narzędzi kontaktu ze sklepem.

Porównywarki cenowe

Na pewno warto się w nich promować, jeśli sklep ma rzeczywiście konkurencyjną ofertę cenową. Nie musi być wcale najtańszy. Jeśli sklep cieszy się dobrą opinią, ma w miarę rozpoznawalną markę i dorobił się już pozytywnych recenzji na portalach opinii typu Opineo, to nawet oferując produkt nieco drożej, może pozyskać klienta z porównywarki, dla którego ważniejsze są takie kwestie, jak bezpieczeństwo czy szybki proces zakupowy.

Na koniec rzecz, od której w zasadzie powinniśmy byli zacząć. Żadne spośród tych narzędzi nie jest tzw. „samograjem” i nie daje gwarancji natychmiastowego zwiększenia sprzedaży. Zainwestowanie w reklamę marki nie zwalnia też właściciela sklepu internetowego z obowiązku zadbania o optymalizację strony pod kątem SEO (bardzo ważne w przypadku kampanii w wyszukiwarce) oraz o atrakcyjną, rzetelną prezentację produktów – opisy, zdjęcia, modele 3D etc. Pamiętaj, że od pozyskania osoby potencjalnie zainteresowanej zakupem do zdobycia klienta jest jeszcze daleka droga.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie