UX firmowej strony internetowej: co wpływa na pozytywne doświadczenia użytkownika?

Mariusz Siwko
22.02.2020

UX, czyli user experience, to jeden z kluczowych terminów, jakie pojawiają się w kontekście projektowania strony internetowej: sklepu, witryny wizerunkowej, portalu, nawet prostej wizytówki. Pozytywne doświadczenia użytkownika z obcowania ze stroną przekładają się na jego stosunek do promowanej marki – jest przez niego lepiej postrzegana, budzi większe zaufanie. Dodatkowo strona, po której przyjemnie jest się poruszać, generuje znacznie lepszą sprzedaż, co jest szczególnie ważne w przypadku sklepów online.

Za UX strony internetowej odpowiada przede wszystkim jej projektant, ale pojęcie to może być interpretowane na różne sposoby. Dlatego nie ma jednego uniwersalnego wzorca, według którego dałoby się za każdym razem zaprojektować super funkcjonalną witrynę, dostarczającą użytkownikowi samych pozytywnych doświadczeń. Istnieje natomiast zbiór zasad, których bezwzględnie trzeba się trzymać. Sprawdź, co tak naprawdę ma wpływ na UX firmowej strony internetowej i każdego innego serwisu.

Łatwy dostęp do strony www

Zapytasz: a co jest trudnego w tym, aby kliknąć w link czy wpisać adres strony w pasku przeglądarki? Jasne, że jest to proste, ale pojęcie dostępności strony www nie sprowadza się tylko do tego. Na pewno wielokrotnie zdarzyło Ci się opuścić jakąś witrynę, bo wolno się ładowała, przechodzenie pomiędzy poszczególnymi zakładkami trwało wieki, elementy graficzne były nieczytelne, a czcionka tak źle dobrana, że od samego patrzenia bolały Cię oczy. To klasyczne błędy w kategorii dostępności strony www, które mają fatalny wpływ na UX.

O czym więc trzeba pamiętać?

  • Odpowiednia kontrastowość strony, czyli czytelność tekstu umieszczonego na tle;
  • Szybkie ładowanie się strony – można to sprawdzić przy pomocy darmowego narzędzia od Google PageSpeed Insights;
  • Tekst nie może być zbity, pozbawiony nagłówków i śródtytułów, bo takie treści źle się czyta;
  • Rezygnujemy z wtyczek i różnego rodzaju upiększaczy, które nie mają żadnego znaczenia dla użytkownika, natomiast spowalniają działanie strony;
  • Przyjazne adresy URL, bez krzaczków i znaków specjalnych;
  • Jasne, zrozumiałe tytuły poszczególnych stron – np. tytuł „Cennik” zawsze będzie lepszy z punktu widzenia UX niż np. „Wartość naszych produktów”;

Informacyjność strony

Chodzi tutaj o to, że użytkownik wchodząc na jakąś stronę internetową musi móc się szybko zorientować, jaki jest jej cel, co może na niej zrobić/kupić, do kogo ona należy, kogo promuje. Gdy wchodzisz na stronę przypadkowego sklepu internetowego, powinieneś w ciągu maksymalnie kilkunastu sekund ustalić, co właściwie możesz w nim kupić. Bardzo ważne jest również to, aby zadbać o czytelną prezentację elementów identyfikacji wizualnej marki, bo to budzi zaufanie i również pozytywnie wpływa na UX strony.

O czym więc trzeba pamiętać?

  • Logo marki zawsze umieszczamy w lewym górnym rogu, bo tam spodziewa się je znaleźć użytkownik;
  • Strona główna musi od razu informować o celu strony (np. poprzez nagłówek);
  • W menu strony umieszczamy zakładkę „O firmie” oraz „Kontakt”;
  • Strona bezwzględnie powinna posiadać certyfikat SSL;
  • W stopce strony dobrze będzie umieścić podstawowe dane informacyjne, jak nazwa firmy, adres, numer NIP, a także link do polityki prywatności;

Wygoda poruszania się po stronie

Czyli po prostu nawigacja, która jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na UX strony. Jeśli użytkownik gubi się na witrynie, nie może znaleźć potrzebnych mu informacji, ma problem z dokonaniem zakupu lub szybkim nawiązaniem kontaktu z firmą, to jego doświadczenie będzie negatywne, a to odbije się na wizerunku marki. Niewskazane są również różnego rodzaju przeszkadzajki, jak chociażby modne, ale irytujące okna pop-up w stylu „Hej, zostań jeszcze chwilę!”.

O czym więc trzeba pamiętać?

  • Dbamy o czytelność i atrakcyjność nagłówków;
  • Stosujemy przejrzyste, rozbudowane menu;
  • Najistotniejsze linki możemy dać w stopce strony;
  • Cała strona graficzna witryny musi być czytelna, spójna;
  • Nie stosujemy dużych bloków tekstu – użytkownik woli skanować treść, dlatego dbamy o pogrubienia, wypunktowania, liczne nagłówki;
  • Stosujemy linkowanie wewnętrzne, np. „czytaj dalej” czy „sprawdź cennik usługi”;

Przyciski CTA i formularze

Jeśli strona internetowa ma mieć walor sprzedażowy i umożliwiać użytkownikowi kupienie produktu czy usługi online, to musimy zadbać o to, aby mógł on dokonać zakupu kilkoma kliknięciami. Dlatego coraz częściej nawet strony firmowe budowane są w oparciu o narzędzia typowe dla sklepu internetowego, np. dodawanie usług do koszyka. Na stronie trzeba też stosować przyciski CTA, które przenoszą użytkownika do np. opisu usługi czy cennika. Bardzo ważnym elementem wpływającym na UX jest też czytelny, krótki i łatwy do wypełnienia formularz kontaktowy.

O czym więc trzeba pamiętać?

  • Każda usługa/produkt powinna zostać opisana zgodnie ze standardami karty produktowej;
  • Czytelny podział usług i produktów w menu na poszczególne kategorie;
  • Jak najkrótsza ścieżka zakupowa;
  • Łatwo dostępne informacje na temat cen, specyfikacji zamówienia, czasu realizacji oraz ewentualnie metod dostawy;
  • Łatwy do znalezienia i wypełnienia formularz kontaktowy;
  • Udostępnienie innych form kontaktu, np. e-mail, telefon, Skype etc.;

Na sam koniec zostawiliśmy responsywność strony, czyli jej poprawne skalowanie do wielkości ekranu, na którym przegląda ją użytkownik. Strona responsywna jest tak samo użyteczna na komputerze, smartfonie czy tablecie. Poważnym grzechem przeciwko UX jest zmuszanie użytkownika do "szczypania" ekranu w celu np. przeczytania tekstu czy kliknięcia w jakiś link.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie