Od czego zależy koszt emisji reklamy w telewizji? Poznaj najważniejsze elementy wyceny

Mariusz Siwko
14.11.2016

Każda firma zdaje sobie sprawę, że reklama w telewizji jest droga, a nawet bardzo droga. Jest to jeden z powodów, dla których reklamodawcy przenoszą swoje budżetowe akcenty w stronę Internetu, ponieważ często za koszt 1 (słownie: jednego) spotu w TV można opłacić szeroką, dwutygodniową kampanię w sieci. Mimo to dla największych graczy obecność w telewizji jest czymś niezbędnym. Cena emisji spotu zależy od kilku czynników. Przekonaj się, za co trzeba zapłacić najwięcej.

Pora emisji

Ma zdecydowanie największy wpływ na koszt reklamy, ponieważ cennik zawsze jest ustalany w ścisłym nawiązaniu do poziomu oglądalności. Pisząc wprost: reklamodawca musi zapłacić najwięcej wtedy, gdy jego reklamę może obejrzeć największa liczba widzów.

Tradycyjnie najdroższymi porami emisji w praktycznie każdej telewizji są:

  • Okres między 19 a 20 – wtedy, gdy większość stacji nadaje główne wydania wiadomości wieczornych
  • Weekendowe wieczory (od 20)
  • Pora emisji hitów filmowych (zwykle o 20 w dni powszednie)
  • Pora emisji najpopularniejszych formatów telewizyjnych (np. programy kulinarne)

Jeśli firma chce wyemitować swoją reklamę w bloku towarzyszącym np. „Kuchennym rewolucjom”, to musi się liczyć z wydatkiem na poziomie 50-60 tysięcy złotych za spot.

Pamiętaj

Cennik zazwyczaj jest uaktualniany przy okazji organizacji jakichś ważnych wydarzeń, np. mistrzostw piłkarskich. Wówczas to bloki towarzyszące tej imprezie automatycznie stają się najdroższe.

Znacznie tańsze są natomiast spoty emitowane w godzinach przedpołudniowych w dni powszednie lub wczesnym popołudniem – wówczas cena może spaść nawet o 50-60% (nie dotyczy to tylko emisji towarzyszącej tzw. telewizji śniadaniowej, która także wymusza na reklamodawcach bardzo głębokie sięgnięcie do portfela).

Okres kalendarzowy

Telewizja także ma swoje pory roku – są one nazywane sezonami ramówkowymi. Generalnie obowiązują 2 główne ramówki: wiosenna i jesienna. Latem i zimą telewizje nie inwestują w nowe formaty, ponieważ widzów jest z reguły mniej. Jednak właśnie wtedy reklamodawcy mogą wyemitować najtańsze spoty. W okresie od marca do czerwca i od września do końca listopada nie ma nawet co marzyć o dużych rabatach.

Pamiętaj

Tradycyjnie bardzo drogie są też emisje w blokach w okresie świątecznym.

Pozycja reklamy w bloku

Ten układ naprawdę nie jest przypadkowy, ponieważ firmy chcą zapłacić więcej, byle tylko spot znalazł się na początku lub na samym końcu bloku. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta – te reklamy najbardziej zapadają nam w pamięć, a ponadto jest największa szansa, że zostaną obejrzane przez widzów (nie zdążą jeszcze przełączyć kanału lub nie będą więcej przełączać, aby nie przegapić ulubionego programu).

Cennik emisji reklamy jest ustalany indywidualnie przez każdą telewizję i stanowi tajemnicę handlową. Nadawcy stosują bowiem własne systemy rabatowe, zależne od wykupionego pakietu (liczby emisji) lub deklarowanej liczby widzów, którzy mogą obejrzeć spot. Jedno jest pewne – reklama telewizyjna jest droga i raczej zarezerwowana dla firm dysponujących ogromnymi budżetami na promocję.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie