Tworzenie tekstów SEO: najważniejsze zasady

Remigiusz Szulc
24.02.2021

Teksty SEO są niezbędne do tego, aby prowadzić dowolną kampanię marketingową mającą na celu poprawienie pozycji strony internetowej w wyszukiwarce Google. Standardy ich tworzenia diametralnie się jednak zmieniły na przestrzeni ostatnich lat. Po tym, jak algorytm zaczął premiować strony wypełnione wartościową treścią, spadło zapotrzebowanie na teksty tworzone „pod SEO”, wypełnione słowami kluczowymi, ale niemające żadnego sensu i wartości dla czytelników. Jak zatem powinno dziś wyglądać tworzenie tekstów SEO? Sprawdź najważniejsze zasady, które są aktualne w 2021 roku i pozostaną takie jeszcze przez co najmniej kilka lat.

Wartość dla czytelników

To podstawowa i najważniejsza zasada. Choć teksty SEO mogą być (i najczęściej) są ukrywane na stronie, to nie do tego stopnia, aby czytelnicy nie mogli do nich dotrzeć. Fragmenty treści będą też wyświetlane w wyszukiwarce. Poza tym Google inwestuje ogromne środki w rozwój algorytmu, który już teraz świetnie odróżnia bełkot od wartościowej treści.

Właśnie dlatego tworzenie tekstów SEO musi być uwarunkowane tym, aby treść była zrozumiała, atrakcyjna dla czytelnika (a tym samym dla algorytmu), w miarę możliwości merytoryczna i miała wartość poznawczą – świetnie sprawdzają się tutaj wszelkie teksty poradnikowe.

Tworzenie tekstów SEO, ale nie „pod SEO”

Bardzo ważne jest to, aby siadając do pisania tekstów SEO cały czas myśleć o potencjalnym czytelniku. Rosnące wymagania Google doprowadziły do sytuacji, w której treści tworzone z myślą o pozycjonowaniu powinny być na tyle dobre, aby dało się je opublikować np. na zewnętrznym portalu internetowym w formie artykułu sponsorowanego.

Z kolei tworzenie tekstów SEO, których jedyną wartością jest gęste zagnieżdżenie słów kluczowych nie ma już większego sensu. Google jest na tym punkcie mocno przewrażliwione i wręcz grozi obniżeniem rankingu strony, której treść epatuje keywordsami, natomiast nie prezentuje żadnej wartości dla czytelnika.

Pamiętaj

Tworząc teksty SEO rozsądnie gospodaruj słowami kluczowymi. Powinny się one pojawiać w tytule, śródtytułach i samej treści, natomiast w sposób jak najbardziej naturalny – również w odmianach. Zdanie zawierające frazę kluczową musi mieć sens! 

Poprawność językowa, gramatyczna i stylistyczna

Tekst SEO bezwzględnie musi być napisany zgodnie z zasadami polszczyzny. Jasne, że algorytm nie jest profesorem polonistyki, ale jednak potrafi rozróżnić tekst poprawny gramatycznie i językowo od tego, który powstał przy użyciu mieszarki słów kluczowych.

Poza tym zawsze bierz pod uwagę prawdopodobieństwo, że stworzone teksty SEO zostaną przeczytane przez Twoich potencjalnych klientów – zwłaszcza, jeśli dystrybuujesz je na zewnętrznych portalach. Nie chciałbyś chyba, aby takie osoby postrzegały Twoją markę biznesową przez pryzmat… analfabetyzmu.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie