Ile kosztuje wykonanie ulotki reklamowej?

Mateusz Nowak
09.09.2016

Koszt prac graficznych to bardzo obszerny temat, którego nie da się zamknąć w jednym cenniku. Na pewno zauważyłeś, że praktycznie każda agencja reklamowa czy studio graficzne stosuje stawki „od”: logo od 599 zł, baner od 199 zł itd. Wynika to z faktu, że każdy klient ma inne wymagania, które po skonkretyzowaniu muszą zostać przełożone na realia obowiązujące w danej agencji. Tak samo jest w przypadku zwykłej ulotki reklamowej. Ile kosztuje jej wykonanie?

Na początek – co ma obejmować wykonawstwo?

Większość klientów zlecających przygotowanie projektu ulotki nie myśli o tym, że prace graficzne są tylko połową sukcesu. Każdy profesjonalny grafik będzie wcześniej potrzebować treści, które mają się na tej ulotce znaleźć. Od tekstu zależy m.in. rozmieszczenie nagłówków i stworzenie całego układu graficznego.

Właśnie dlatego do finalnego kosztu przygotowania ulotki trzeba doliczyć cenę treści. Grafik ich nie stworzy, ale agencja reklamowa zatrudniająca copywritera już tak. Z tego często wynikają spore różnice cenowe. Firma A żąda 200 złotych, a firma B 500 złotych. Jednak firma B w ofercie uwzględniła też koszt treści. To pierwsza kwestia, na którą trzeba zwrócić uwagę.

Rada

Z reguły zlecenie kompleksowych prac przy ulotce jest najbardziej opłacalne. Zawsze warto też podpytać o możliwość druku i cenę takiej usługi.

Ulotka jedno- czy dwustronna? A może składana?

Oczywistym jest, że na koszt przygotowania ulotki duży wpływ na jej wielkość. Inaczej wyceniony będzie projekt jednostronny, inaczej dwustronny, a jeszcze inna kwota wchodzi w grę w przypadku ulotki składanej. Klient musi określić swoje zapotrzebowanie na etapie składania zapytania lub podczas wypełniania briefu – wówczas to wykonawca, na bazie doświadczenia, może podpowiedzieć, czy dany projekt zmieści się na jednej stronie.

Ważny jest także format ulotki – ma to być nośnik A5, A4 czy może jeszcze inny? Wbrew pozorom mała ulotka, na której zostanie umieszczonych mnóstwo elementów graficznych, nie musi być tańsza niż skromna, ale zaprojektowana w większym formacie.

Jakość – najważniejszy element składowy ceny

Z jakością jest ten problem, że trudno ją ocenić na odległość, przed oddaniem projektu. Można jednak zminimalizować ryzyko trafienia na słabego grafika poprzez zawężenie kręgu wykonawców do firm, które działają na rynku od dłuższego czasu i mogą się pochwalić sporą liczbą realizacji.

Rada

Zawsze warto wybrać firmę, która działa legalnie – wystawia fakturę VAT i podpisuje umowę zabezpieczającą interesy obu stron.

Pewne jest, że na jakości nie należy oszczędzać. Słaba, źle zaprojektowana ulotka, nie przyniesie firmie żadnego pożytku i stanie nie niepotrzebnym kosztem. Może wręcz zaszkodzić wizerunkowi przedsiębiorstwa.

Ile w takim razie powinno kosztować wykonanie ulotki reklamowej? W przypadku małych formatów należy się liczyć z kosztem od około 200-300 złotych netto (bez treści). W przypadku mocno indywidualnych życzeń agencje czasami oferują rozliczenie według stawki godzinowej – od 120 złotych netto za godzinę pracy grafika.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie