Postanowienie na koniec roku przedsiębiorcy: zainwestuję w cyberbezpieczeństwo mojej firmy

Mateusz Nowak
20.12.2019

Komentarz Grzegorza Wiśniewskiego, CEO Soluma Group.

Teoretycznie ten temat nie ma zbyt wiele wspólnego z działaniami marketingowymi w firmie. Z drugiej jednak strony każdy przedsiębiorca powinien sobie zdawać sprawę z tego, że jeśli zaniedba kwestie związane z cyberbezpieczeństwem, to w momencie ataku może utracić wszystkie korzyści, jakie przyniosła mu świetnie zaplanowana i przeprowadzona kampania. Badania pokazują, że firmy, które stały się celem cyberprzestępców, natychmiast tracą zaufanie wśród klientów, a ich sprzedaż wyraźnie spada. Jeśli więc do tej pory nie inwestowałeś jakoś szczególnie w ochronę przed zagrożeniami w sieci, niech to będzie Twoje kluczowe noworoczne postanowienie!

Polskie firmy są na bakier z bezpieczeństwem IT

Niby nie jest tak źle, bo w badaniu Głównego Urzędu Statystycznego 8 na 10 firm zadeklarowało, że podejmuje działania zmierzające do zabezpieczenia swoich danych. Brzmi fajnie, jednak gorzej z realizacją. Aż 40% firm w naszym kraju nie korzysta z żadnych narzędzi przeciwdziałających skutkom ataku hakerskiego – nawet prostych programów do backupowania danych.

Tymczasem, jak wynika z raportu „RODO i cyberbezpieczeństwo 2019”, w mijającym roku co trzecia firma została dotknięta cyberatakiem. 6% przedsiębiorstw regularnie znajdowało się na celowniku przestępców, bo liczba ataków wyniosła w nich ponad 30 w ciągu roku!

Warto wiedzieć

60% firm, które padły ofiarami hakerów, zwija interes w ciągu kolejnych 6 miesięcy od momentu utraty danych.

Hakerzy wykorzystują coraz bardziej zaawansowane narzędzia do przeprowadzania cyberataków. To już nie tylko oprogramowanie wirusowe, ale także szczególnie niebezpieczne aplikacje typu malware, akcje phishingowe (podszywanie się pod znane instytucje w celu wykradzenia danych) oraz próby wyłudzenia pieniędzy – przestępca żąda okupu za odblokowanie zhakowanej strony internetowej czy nieudostępnianie wykradzionych danych.

Cyberatak jest poważnym problemem dla firmy. Skutkiem może być nie tylko utrata bezcennych danych i pieniędzy, ale także klientów. Jednym z najświeższych przykładów jest znany sklep Morele, który po ogłoszeniu wycieku danych użytkowników momentalnie zanotował gigantyczne straty finansowe.

Inwestycja w cyberbezpieczeństwo zawsze się opłaca

Bardzo ciekawą analizę przeprowadzili pracownicy Uniwersytetu w amerykańskim Oregonie. Z ich obliczeń wynika, że każdy 1 dolar przeznaczony na zwiększenie ochrony przed cyberatakami, przynosi aż 4 dolary oszczędności w momencie, gdy do tego ataku już dojdzie – jest to efekt tego, że firma dużo szybciej i skuteczniej może zniwelować konsekwencje wykradzenia danych.

Warto przy tym podkreślić, że inwestycja w cyberbezpieczeństwo firmy nie może się ograniczać tylko do zakupu oprogramowania zabezpieczającego czy automatyzującego proces backupowania danych. To także niezbędne szkolenia dla pracowników z zasad bezpiecznego korzystania z Internetu oraz firmowego zaplecza IT.

W Soluma Group bardzo poważnie traktujemy kwestię związaną z ochroną naszych zasobów, jak również danych klientów. Dużo inwestujemy w narzędzia zabezpieczające przed wyciekami czy atakami hakerskimi, a mimo to – co mogę zdradzić – w przeszłości zdarzały się nam bardzo nieprzyjemne sytuacje (na szczęście bez poważniejszych konsekwencji). W tym kontekście, skoro mamy przełom 2019 i 2020 roku, bardziej zasadne byłyby życzenia nie tyle szczęśliwego, co… bezpiecznego roku dla Twojego biznesu.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.